tisdag 15 december 2015

Diskussionsprotokoll barnperspektiv /barns perspektiv- Grupparbete

Vi funderar över hur vuxna helt kan sätta sig in i ett barns perspektiv utan att på något sätt utöva makt eller frångå sina egna erfarenheter.

Vi talar om pedagogernas förhållningssätt inom olika teorier/pedagogiker, vilka skillnader som kan uppstå.

Barnens medgivande vid dokumentation med hjälp av foton, videoupptagning och skrift. Vi diskuterar sekretess och hur vi publicerar och visar barnen och deras alster. I vilken ålder kan barnen ge ett medgivande och förstå dess innehåll?

Vi diskuterar kring om barnen känner sig betraktade i samband med dokumentation med tex videoinspelning. Den som betraktar har ett övertag över den som betraktas. När pedagogen håller i kameran har denna en högre position än barnet.

För vem är dokumentationen? Är vi medvetna om att föräldrar som kommer att ta del av den, vilket i sin tur kan påverka slutresultatet.

Tillgänglighet för barnen, behöver barnen alltid komma åt materialet eller kan det bara finnas tillgängligt för ögat.

Vi diskuterar hur vi ser på barnens utegårdar, när det gäller naturmaterial och material som inte är CE-märkt. Är utformning gjord ur vuxet perspektiv eller ur barns perspektiv. Här styrs det först centralt från huvudmans perspektiv, går sedan vidare till rektor och ledningens perspektiv och pedagogernas perspektiv och till sist ur barnens perspektiv. Hur får vi utegårdarna roliga och intressanta för barnen. När vi går ut i skogen så har vi en miljö som är acceptabel men den fungerar inte på en gård för att den inte är CE-märkt.

För att vi som pedagoger ska kunna förstå, och därmed kunna göra barnen delaktiga, måste vi ha kunskap om barnens värld och beteenden.

Maktspelet mellan pedagog och barn.