måndag 5 mars 2018

barns språkutveckling


Barns språkutveckling

Mina tankar är att det viktigaste vi kan göra i förskolan för barns utveckling är att skapa miljö och möjlighet för att barnens intressen och idéer ska få en naturlig plats i deras vardag. Genom att utgå från barnen skapar vi ett engagemang för deras egna lärande. Vi behöver också synliggöra deras eget lärande i leken och i undervisningen. Enligt B-M Sundin Andersson (föreläsning 18 januari 2018) är språkmiljön viktig. Vi behöver fundera på vilka språk och på vilket sätt barnen får möta språket i förskolan, i form av talspråk, böcker, bilder, musik med mera. Även intoning är viktigt i detta sammanhang, hur vi svarar på barnens känslor är en slags kommunikation. Våra reaktioner och kroppsspråk förmedlar någonting. Det viktigaste enligt B-M Sundin Andersson (föreläsning 18 januari 2018) är att vi pratar med barnen, och uppmuntrar dem till att prata, att vi läser mycket och att vi leker med ljuden och orden i språket för att utveckla både den fonologiska medvetenheten och den akustiska kommunikationen.

Att vara fonologiskt medveten innebär enligt Dahlgren, Gustafsson, Mellgren och Olsson (2013) att vi förstår att språket har en innehållsaspekt och en formaspekt, samt att vi uppmärksammar talspråkets ljud och ljudstruktur. Skriftspråklig medvetenhet innebär att vi förstår skriftspråkets form och funktion. Detta innebär att vi behöver uppmärksamma båda delarna i förskolan. Genom att ha en rik språkmiljö med berättande texter som används naturligt i barnens vardag och relaterar till barnen och deras erfarenheter kan vi ge barnen tillfällen att kommunicera med hjälp av skriftspråket (Dahlgren, Gustafsson, Mellgren & Olsson 2013).
Björklund (2008) visar i sin avhandling en bredare syn på litteracitet. Hon utgår ifrån det sociokulturella perspektivet när hon visar på hur barnen i kommunikation med varandra engagerar sig i litteracitetspraktiker, som även innefattar att bläddra i en bok, sjunga eller rita. Avhandlingen synliggör att fler aktiviteter som barnen ägnar sig åt kan kopplas till skriftspråket än vad vi tidigare kanske trott. Även barn som bara bläddrar i en bok ser sig själva som läsande individer enligt Björklund (2008), därmed finns det anledning att uppmuntra dessa aktiviteter som ett naturligt steg in i skriftspråket.
Jag har tolkat litteracitetsbegreppet som förmågan att förstå kommunikation, oavsett om det är i form av bilder, symboler, sång, text, film etc. Att utveckla litteracitet kräver på så vis någon att kommunicera med eller att möta symboler som försöker kommunicera någonting. Här funderar jag på hur även matematiska symboler kommunicerar någonting, ett värde, ett problem eller en formel. Det ger mig en annan syn på matematik som jag tror kan vara en värdefull tillgång i arbetet med barnen eftersom det ger mig ännu en ingångspunkt till hur vi kan förstå matematik.

Både språk och matematik är viktigt för barnens utvecklande och lärande eftersom vi lär oss genom språket. Att prata är att sätta ord på tankar, och ju fler ord vi får tillgång till, desto mer kan vi utveckla våra tankar och därmed även lärandet. Utan språket blir det svårt att kommunicera och förstå det matematiska språket. Vi kan heller inte argumentera, förklara och föra logiska resonemang utan språket, vilket är en viktig del av att utveckla det matematiska tänkandet. Undervisning i förskolan handlar för mig inte om att ha matematiklektioner eller skrivaktiviteter, utan att vi lyfter matematiken och skriftspråket med utgångspunkt från barnens aktiviteter. På så sätt ligger kraven på oss att ha den kunskap vi behöver för att lyfta dessa aspekter i barnens lek och vardag.