Diskussion kring våra
egna erfarenheter av Naturvetenskap och Teknik
Vi tyckte att det var kul att vi hade nämnt mycket liknande
saker, tex maskrosorna som krullar sig när man delar på dem och lägger i
vattnet.
Fler av oss hade ganska negativa erfarenheter från skolan,
med vissa undantag.
Vi tycker att det är viktigt att börja med naturvetenskap
och teknik i förskolan för att tidigt få konkreta erfarenheter med sig. Vi
tycker att det ska finnas med kontinuerligt så att det inte blir ett stort
glapp eller att barnen inte har några erfarenheter alls när de börjar i
högstadiet.
Vi diskuterade om lärarna vi har haft har varit dåliga på
att förankra ämnena hos oss elever med våra egna erfarenheter samt vardagliga
situationer.
Biologi kan man inte undvika att ha erfarenhet av och det är
ett ämne de flesta brukar tycka om. Vi tror att det är för att det är ett ämne
man alltid har någon slags erfarenhet av när man väl börjar läsa ämnet i
skolan, till skillnad från teknik och kemi som kan kännas riktigt främmande om
man inte fått någon erfarenhet av det innan. Biologin är mer konkret och finns
överallt om kring oss som levande organismer. Träden,djuren och den egna
kroppen.
Vi har upplevt att de elever som förstår ämnena kan vara
med, men förstår man inte så hamnar man fort utanför och halkar efter i
undervisningen och då tappar eleven intresset. Lärarna har varit dåliga på att
se till att alla hänger med. Vi är överens om att vi upplevt att lärarna har
gett pojkarna mer uppmärksamhet och fokus inom dessa ämnen.
Vi har pratat en hel del om hur ämnena integrerar med
varandra, tex när ett hus byggs är det mycket teknik som används. Vi kommer
även i kontakt med fysik genom gravitation och vinklar. Genom olika
byggmaterial ex trä och metall som kan användas vid husbyggen får vi kontakt
med biologi och hur dessa material påverkas av t ex. temperatur får vi in kemi.
Vi tänker att dessa ämnen kan vara ganska svåra att lära ut
eftersom de är statiska och många lärare har haft svårt att förklara samma
fenomen på olika sätt, de lämnar inget utrymme för alla att förstå eftersom
alla inte har samma sätt att ta till sig kunskap på.