måndag 6 juni 2016

erfarenheter av Naturvetenskap och teknik grupparbete

Diskussion kring våra egna erfarenheter av Naturvetenskap och Teknik


Vi tyckte att det var kul att vi hade nämnt mycket liknande saker, tex maskrosorna som krullar sig när man delar på dem och lägger i vattnet.
Fler av oss hade ganska negativa erfarenheter från skolan, med vissa undantag.
Vi tycker att det är viktigt att börja med naturvetenskap och teknik i förskolan för att tidigt få konkreta erfarenheter med sig. Vi tycker att det ska finnas med kontinuerligt så att det inte blir ett stort glapp eller att barnen inte har några erfarenheter alls när de börjar i högstadiet.

Vi diskuterade om lärarna vi har haft har varit dåliga på att förankra ämnena hos oss elever med våra egna erfarenheter samt vardagliga situationer.

Biologi kan man inte undvika att ha erfarenhet av och det är ett ämne de flesta brukar tycka om. Vi tror att det är för att det är ett ämne man alltid har någon slags erfarenhet av när man väl börjar läsa ämnet i skolan, till skillnad från teknik och kemi som kan kännas riktigt främmande om man inte fått någon erfarenhet av det innan. Biologin är mer konkret och finns överallt om kring oss som levande organismer. Träden,djuren och den egna kroppen.

Vi har upplevt att de elever som förstår ämnena kan vara med, men förstår man inte så hamnar man fort utanför och halkar efter i undervisningen och då tappar eleven intresset. Lärarna har varit dåliga på att se till att alla hänger med. Vi är överens om att vi upplevt att lärarna har gett pojkarna mer uppmärksamhet och fokus inom dessa ämnen.

Vi har pratat en hel del om hur ämnena integrerar med varandra, tex när ett hus byggs är det mycket teknik som används. Vi kommer även i kontakt med fysik genom gravitation och vinklar. Genom olika byggmaterial ex trä och metall som kan användas vid husbyggen får vi kontakt med biologi och hur dessa material påverkas av t ex. temperatur får vi in kemi.

Vi tänker att dessa ämnen kan vara ganska svåra att lära ut eftersom de är statiska och många lärare har haft svårt att förklara samma fenomen på olika sätt, de lämnar inget utrymme för alla att förstå eftersom alla inte har samma sätt att ta till sig kunskap på.