Här är mitt dramaarbete. Innehållsförteckning borttagen
Inledning
Grunden att skapa ett dramaförlopp har ju
den här gången inte varit en impuls utan ett arbete, hade detta skapats i
förskolan hade det kanske skapats ur en situation eller ett ämne som vi vill
lyfta, nu föreställer jag mig det som en vidareutveckling ur ett större tema
som handlar om sagor. Barnen har innan varit i kontakt med mycket sagor som
berör de flesta av sakerna som finns i min saga. De har hört talas om irrbloss,
vättar och älvor och har på så vis någonting att relatera till.
Jag har valt
att skapa ett dramaförlopp utifrån en saga som jag själv har hittat på, till
den har jag valt en del regellekar som dramaövningar eftersom barnen inte
kan sagan och inte vet hur den utvecklar sig. Jag tänker mig detta dramapass
som en start på ett dramaarbete vi kan fortsätta med under terminens gång, där
vi besöker den här sagan igen, med mer improvisationsövningar. Enligt Heggstad (2014) behöver barnen känna till sagan
för att fritt kunna spela inom sagans ram. Jag tänker mig att jag är i en grupp
där barnen känner mig, och känner varandra åtminstone någorlunda väl och de är
ca 3–5 år gamla. Att veta för vilka man planerat ett dramaförlopp är viktigt.
Vilka erfarenheter barnen har sen innan samt vilka metoder vi väljer att
använda i ett dramaförlopp får betydelse för helheten (Heggstad 2014). Syftet med mitt dramapass den här gången är
ganska enkelt och syftar till att ge barnen mer konkreta erfarenheter av
dramatisering tillsammans med en ledare. Under själva passet kommer vi även att
stanna upp och lyfta saker ur andra perspektiv, vilket är en av fördelarna med
just dramaförlopp enligt Heggstad (2014). Vi får möjlighet att fördjupa oss i
någonting och få nya insikter (ibid).
När man
arbetar med ett tema som ramar in hela processen så får övningarna ett sammanhang.
Lindqvist (1996) skriver att det är
sammanhanget som skapar lekens fiktion som får barnen att utföra handlingar.
Hon skriver att dramaövningar som saknar ram eller sammanhang mer liknas vid
färdighetsträning (ibid). Att använda sig av lärare-i-roll och tydliga
sammanhang gör det lättare för både barn och vuxna att gå in i gemensamma
lekvärdar. Det här upplevde jag även från passen i Gävle, det blev ganska stor
skillnad på inlevelsen när vi hade ett tema att förhålla oss till, och det blev
lättare att improvisera och hitta på nya saker. temat blev som en utgångspunkt
för fantasin, vilket underlättade för tankarna att ta sig vidare.
Dramapasset
inledning
Jag inleder dramapasset genom att ta på
mig berättarollen som skogens drottning, vars huvuduppgift är att hjälpa alla
varelser i skogen med både små och stora problem. Jag tänker att man kan skapa
nya dramaförlopp på olika problem och många olika ämnen utifrån denna karaktär.
Hon är en ganska enkel karaktär som inte är allt för långt ifrån mig själv, och
jag använder en enkel grön mantel för att förstärka rollupplevelsen för mig och
barnen.
Irrblosset
Men oj, vad är detta? Ett litet irrbloss? Jag får av ett litet irrbloss
(som bara jag kan se) reda på att den lilla vätten Max har problem med den arga
älvan i skogen. Hon förvandlade hans vän Mario till en staty för att de gick på
hennes gård när de var ute och letade mat. Jag berättar detta för barnen och
frågar om vi ska åka dit och hjälpa honom. Möjliga frågor? Hur känns
det att tappa bort någonting man tycker om? Hur känns det när man får
hjälpa en vän /får hjälp av en vän?
Resan till vätteskogen
Men hur ska vi ta oss dit? Vätten max kan
skicka några skalbaggar som vi kan åka på men det räcker inte till alla- Här vill jag plocka in en variant av “alla som” och på temat
färdmedel, jag ger ett startande exempel. Alla som vill åka kattbuss byter
plats. När leken avslutas sätter vi oss på golvet i rad och åker iväg,
den här biten kan utvecklas med dramatiska improvisationer både från mig och barnen
- vad händer på resan? Vad ser vi på vägen?
Ritualen
Framme vid skogskanten berättar jag att
för att komma in i vätteskogen måste vi förvandla oss till olika skogsvarelser.
Här gör vi en variant av “Om jag vore”. När vi sedan säger det högt
kommer vi att förvandlas till det djuret och komma in i skogen. Jag ger ett
exempel. Om jag vore en skogsvarelse så skulle jag vara en igelkott, för de är
så söta. När alla har sagt sina varelser är vi inne i skogen.
Vätten Max presenterar sig
själv
Vätten Max kommer farandes med andan i
halsen (Lärare i roll), historien fortsätter när Max berättar att han tror att
svampprinsessan kanske kan hjälpa oss att få tillbaka Mario eftersom hon kan
trolla, men så kommer ett litet irrbloss och informerar om att Svampprinsessan
har tappat rösten, och att den arga älvan är den enda som har dessa blommor.
Älvans gård
Vi ska ta oss in på älvans gård utan att
bli upptäckta - variant av “stanna/gå”. Den här övningen tänker jag
avslutas med att vi faktiskt blir upptäckta av älvan, och hoppar ganska fort på
ett nytt moment av “hunden och benet” som vi såklart gör om till älvan
och blomman. Möjliga frågor? Varför tror ni älvan är så arg? Vad kan göra
er riktigt arga? Vad hjälper er att sluta vara arga?
Avslutning
Jag vill
avsluta sagan genom att fortsätta berättelsen i berättande form - självklart
lyckas vi med vårt uppdrag den här gången och vi sätter oss ner i en ring i
skogen. Heggstad (2014) skriver att det
är viktigt att barnen får bearbeta och få utlopp för sina tankar efter ett
dramaförlopp, vilket såklart även är viktigt för mig, för att kunna göra det
bättre nästa gång. Med yngre barn kan ett bearbetande av drama handla om att
måla det de har upplevt istället för att prata om det (Heggstad 2014).
Analys
Jag har valt mycket regellekar eftersom
jag själv är ovan vid drama och föreställer mig att barnen inte har jättemycket
erfarenhet av det heller. Jag hoppas att det kan ge oss en ingång att utvecklas
ur med mer improvisationsövningar i framtiden som vi alla känner oss trygga i. Hägglund och Fredin (2011) skriver att regellekar är ett bra verktyg att använda då en stor
gemensam repertoar av regellekar i förskolan gynnar barnens fantasilekar.
Till min
berättarroll valde jag enkel rekvisita eftersom jag själv upplevde det som
lättare att ta mig an en annan roll när jag hade någonting utanför mig själv
att relatera till. Sjöstedt-Edelholm och Wigert
(2005) skriver också om att användande av rekvisita kan agera som en
trygghet och som en förlängning av rörelser inspiration till nya rörelser. I
det sammanhanget handlar det om dans, men jag kan mycket väl föreställa mig att
det kan vara gällande även i drama, då båda är uttryck som är kroppsliga och väldigt
personliga. Rekvisitan kan även hjälpa till att fånga uppmärksamheten, när
barnen varit med om det tidigare vet de vad som väntar när manteln åker på - då
ska vi ut på gemensamma äventyr! Heggstad (2014)
menar att det är lärarens roll att skapa en bra början, som skapar
engagemang och förväntan.
Om jag vore (Hägglund & Fredin 2011) är
en övning jag valt för att få igång fantasin ytterligare, och jag tänker mig
att vi kommer att använda den som en återkommande ritual för att förstärka
känslan av att gå in i vår gemensamma skog. Övningen stanna/gå har jag
med mig från passen i Gävle, det var en bra övning där man var tvungen att bli
medveten om alla andra i rummet och koncentrera sig på vad de gjorde. det är en
enkel övning med enkla instruktioner, men jag gillar den eftersom den kräver
uppmärksamhet och ett tyst samarbete med alla i gruppen. Varianten hunden
och benet (Hägglund & Fredin 2011)
ville jag ha med eftersom den på ett enkelt sätt ger de barnen som vill
möjlighet att gå in i en annan roll samtidigt som den passade bra till temat.
Jag tänkte först att det kanske skulle
vara obetänksamt med ett eventuellt skrämmande element som en arg älva – men
kom sedan fram till att barnen troligen tycker att det blir spännande. Det
finns en risk att det blir tråkigt om jag tar bort spänningsmomentet ur sagan,
sen får man vara lyhörd som pedagog och hålla koll på barnen, för visst kan
vissa barn bli rädda ändå. jag måste även se till att det finns tid och
möjlighet för ett reflekterande samtal kring det. Heggstad (2014) refererar
till Viveka Hagnells (1983) forskning och understryker att just möjligheten
till bearbetning är avgörande för om det är bra eller inte att dramatisera
eller framkalla starka känslor.
Lek
och drama
Låtsasleken
är enligt kulturskolan den lek som har störst betydelse för barns socialisering
och utveckling i förskolan (Heggstad 2014). Leken förutsätter att barnet tar
någon annans perspektiv och blir på så sätt medveten om sina och andras
handlingar. detta utvecklar förståelse för andra samt hjälper barnet att förstå
hur vänskap och solidaritet fungerar. De kan även testa på att vara den elaka
eller den som blir utsatt. Lindqvist (1996) menar
att barn i lekens form får distans till det som händer. På samma sätt kan vi
dramatisera med barnen för att röra vid jobbiga teman som utsatthet och
mobbning, samtidigt som barnen är skyddade av att vara i roll. De får en
möjlighet att bearbeta jobbiga saker, men med distans från sig själva precis
som i leken. Vygotskij (1995,
refererad i Lindqvist 1996) skriver att vi får en rikare fantasi med den rikare verklighet och
tvärtom. Han menar att det inte finns någon motsättning mellan verklighet och
fantasi, det är genom fantasin som vi tolkar erfarenheter och känslor. På detta sätt kan vi även stödja barnens
lek med dramatiseringar, då vi ger dem mer erfarenheterna av att fantisera
tillsammans vilket ger dem mer material att använda när de leker själva (Lindqvist 1996). Använder man sig av uppbyggda
miljöer till sina dramatiseringar kan man förstärka barnens egna lekar ännu mer
genom att se till att miljöerna får vara kvar till deras egna äventyr (ibid).
Huvudskillnaden,
mellan drama och lek, är enligt Heggstad (2014) att
drama är en pedagogiskt tillrättalagd aktivitet, och att leken sker helt utan
yttre styrning. Båda handlar dock om fiktion och spel. Hon menar även att det
är viktigt att kunna skilja dessa begrepp åt för att kunna använda dem till att
stärka varandra. Lek kan inspirera drama och drama kan inspirera lek. Lindqvist
(1996) skriver också att barn behöver inspiration för att bli bra
historieberättare, och till detta kan man använda sagor, då sagor och lekar
oftast har samma handlingsmönster, de handlar om hem, resa och äventyr. Lindqvist
menar vidare att leken är ett sätt för barn att berätta historier, samtidigt
som de gestaltar dramatiskt.
Hägglund och Fredin (2011) skriver om
Knutsson Olofsson som ganska starkt betonar de vuxnas roll i barns lek, barn är
beroende av vuxna för att kunna utvecklas i leken, och lära sig saker som
ömsesidighet, turtagande och samförstånd för att leken ska kunna utvecklas och
fortsätta. Hon menar att leken i dag ofta hämmas av att vuxna är för bundna vid
den dagliga rutinen (Ibid).
Samtidigt som
jag själv tycker att det vore bra om vi vuxna kunde släppa på rutinerna lite
för att gynnar barnen lek kan jag också se att det kan bli problematiskt, när
de dagliga rutinerna behöver ske inom specifika tidsspann på grund av saker som
t.ex. delade lokaler. Hägglund och Fredin (2011)
menar också att det är viktigt att vuxna som jobbar med barn har respekt
för barns lek och förstår hur viktig den är. de menar också att regellekar är
ett bra verktyg att använda då en stor gemensam repertoar av regellekar i
förskolan gynnar barnens fantasilekar.
Jag upplever personligen att drama är som
en rollek där läraren kanske bestämmer mest lekregler, men att den blir rikare
och mer utvecklande ju mer regler barnen får vara med och skapa.
Lärare
i Roll
Jag har i mitt upplägg valt att vara
“lärare i roll” vilket innebär att jag som lärare går in i en rollkaraktär. När
jag är min berättarroll, Skogens drottning, har jag en auktoritär roll som inte
är så långt ifrån min lärarroll. Jag kan ge barnen så mycket ansvar som jag
tycker är lämpligt. Heggstad (2014) skriver att den rollen
passar den oerfarna läraren eftersom läraren då har full kontroll över vad som
händer och styr spelet. Problemen som kan uppstå i en sådan roll är enligt Heggstad (2014) att barnen får för lite inflytande samt
att de kan välja att testa lärarens auktoritet istället för att fokusera på
spelet.
När jag sedan antar rollen som vätten Max
i skogen så har jag istället en roll som jag ser som någonting emellan
mellanhanden och den hjälplöse ((Heggstad 2014). Max behöver både hjälp, samt informerar om
situationen via irrblosset, han är alltså inte helt hjälplös, men behöver hjälp
att komma vidare i sitt sökande efter sin vän. Informationen jag får via
irrblosset kan hjälpa mig att styra situationen något genom att helt enkelt
berätta saker som att irrblosset berättar att bron över floden rasat samman, så
vi måste komma på en annan väg att ta oss dit. Jag kan med denna roll anpassa
barnens möjligheter till egna initiativtagande, det finns dock en risk att man
i den här rollen ändå tar över ledandet av gruppen (Heggstad 2014). Den hjälplösa rollen
passar inte riktigt in här heller, men i ett senare dramaförlopp hade jag
kanske kunnat låta barnen kontrollera vad som sker mycket mer, och då hade jag
genom den hjälplösa rollen kunnat lägga ansvaret på barnen att komma med idéer
och förslag. barnen får mycket mera ansvar men jag kan fortfarande styra genom
att neka att göra saker (Heggstad 2014). Den här rollen kan vara ganska mycket av en
utmaning då man lämnar mycket ansvar till barnen och det kan enligt Heggstad vara svårt att hålla tillbaka med sina egna förslag då vi som vuxna har mer
erfarenhet av problemlösning. Men det är samtidigt det som gör den här rollen
användbar, barnen får träna på sin egna problemlösningsförmåga, samt agera i
relation till en svag roll, vilket ger dem möjlighet att känna sig värdefulla.
Det jag kommer att ta med mig som har
varit användbart från Gävle passen var att man ska använda en känsla istället
för att tänka “nu ska jag spänna kroppen för att verka arg”, det är verkligen
någonting som användbart i utvecklandet av karaktärerna och då är det lättare
om man har någon historia att relatera till. Vätten Max har tappat bort sin
vän, känslan är förtvivlad - den genomsyrar hela dialogen. Det är en känsla jag
kan relatera till och som ger barnen en möjlighet att agera - jag behöver
hjälp.
Lindqvist (1996) skriver
att roll och handling hör ihop, en rik karaktär kan generera en större mängd
handlingar, utifrån sin egen karaktär. Detta gör att jag tycker det är viktigt
att man har koll på sin karaktär som lärare och vet vem det är. Man behöver
skapa en historia och ett sammanhang för karaktären innan man kliver in i
lekvärldar tillsammans med barnen. Deras roller utvecklas sedan i samspel med
läraren rollkaraktär eftersom rollen är relationell. Med det menas att rollen
skapas i relation till någon annan. Lindqvist (1996) beskriver
det som att om någon leker mamma är det förhållandet till barnet som gestaltas.
Lindqvist (1996) skriver
vidare om dubbelheten i att spela en roll som lärare och samtidigt vara sig
själv, och att den dubbelheten gör att ens egen person i förhållande till den
roll man tar förstärks. Hon skriver också om hur barnen har sett på lärarna med
nya ögon efteråt. Lärarna har blivit spännande och intressanta personer med nya
resurser (ibid). Det här är någonting som jag tycker är viktigt att tänka på,
och som gör att jag tycker att det är viktigt att kunna leka rollekar med
barnen. Det är viktigt att de lär känna oss som vuxna människor också och inte
bara som generiskt utbytbara personer. Våra relationer till barnen är viktiga
och bör inte vara gråa och tråkiga. Vad vi tar med oss och väljer att göra
påverkar barnens vardag.
Ledarskap
Själv upplevde jag det som stödjande med
ganska tydlig lärarledning när vi gick in i en lekvärld tillsammans. Hör tänker
jag på kattön som vi besökte. Jag upplever tydlighet som viktigt nät det är
någonting ovant som ska göras. Det fanns tydliga, men fria ramar för fantasin,
och plats för vår egna spontanitet. Men det är också viktigt att kunna driva
förloppet framåt själv om barnen inte riktigt förstår eller känner sig säkra på
vad de ska göra. Jag förväntar mig dock att detta kommer vara lättare med barn
eftersom de inte ännu hunnit bli lika rädda för att göra bort sig. Det känner
jag är någonting som kan hämma oss vuxna ganska ofta.
Det är viktigt att i ett sådant förlopp
som jag har planerat att kunna ta in barnens infall, att vara öppen för deras
förslag och lyssna in vad de själva är ute efter i processen, men samtidigt
kunna driva min historia framåt. Här gäller det att för mig som lärare kunna
anpassa mina metoder och att kunna öppna upp strukturerade förlopp så att barnens
egna fantasi får plats (Heggstad 2014).
Det tror jag kräver en hel del övning för
att bli bra på. jag tror även att det är viktigt att prata och reflektera
efteråt, inte bara för barnen utan även för mig som lärare, så att jag också
lär mig. dels låter det mig lära känna barnen bättre, vad som är viktigt för
dem, men också vart jag har mina egna styrkor och svagheter.
Vuxna är viktiga i barns lek, och barn
utvecklas genom att leka, Genom att dramatisera med barnen kan vi vuxna välja
vilka ämnen och teman vi vill ta upp, och resultatet blir att barnen ändå leker
sig till kunskapen.
Enligt Hägglund och
Fredin (2011) hindrar vi barnen från att gå in i djup lek när vi avbryter dem
och de missar möjligheter till lekutveckling. Det kan även förstöra deras
uppbyggnad av koncentrationsförmåga (ibid). Att delta i barnens lek ger
dessutom en god möjlighet att få reda på vad som är viktigt för barnen just nu
och hur de ser på världen och livet. Läraren blir även en förebild för barn som
kanske inte vågar leka rollekar. Även Heggstad (2014) skriver om vikten att observera barns lek för att lära
sig om barns fantasi, vad de är intresserade av och hur de samarbetar med
andra. Det är information som kan vara bra att ha när för framtida planering
för att barnens intressen och kompetens ska komma få fram.
Det är alltid okej att inte vilja vara med, man får titta på om man vill
och vara med i fantasin eller inte alls. Drama är precis som lek helt frivilligt
och jag vill inte ta död på någons lust att vare sig leka eller dramatisera
genom tvång eller press av något slag. Man får vara med när man är redo.
Förhoppningsvis märks det hur roligt det är med de engagerade barnen och de som
inte ville denna gång, vill kanske vara med nästa gång (Hägglund och
Fredin 2011).
Hägglund och Fredin (2011) menar att det kan vara viktigt att se över
sin egen planering om det visar sig att ett visst barn aldrig vill vara med.
Det kan vara så att detta barn inte tycker om just den typen av övningar som
läraren gillar att göra.
Förutom att drama i sig självt är ett
uttrycksätt som vi enligt läroplanen ska ge barnen möjlighet att förmedla sig
genom så hjälper även drama att hjälpa barnen att utveckla sin identitet,
självkänsla och trygghet till sin egen förmåga. Det hjälper även barnen att
utveckla motorik, kroppsuppfattning och koordinationsförmåga samt utmanas och
stimuleras i sin språk- och kommunikationsutveckling.
Det kan vara svårt innan att veta om man
når sitt syfte med dramapasset om man har andra syften än just att ge barnen
erfarenheter och upplevelser av dramaarbete, det känns som att det är någonting
som kräver en ganska inarbetad dramalärare och att inte ens de med säkerhet kan
veta att de når sina mål med dramat. Det är en process som kräver samarbete
mellan alla inblandade och som kan ändra riktning när som helst. Just det här
gör att jag tycker att drama är jättespännande men samtidigt lite läskigt. Jag
tror att jag som lärare måste släppa min rädsla att misslyckas och mitt behov
av kontroll för att det ska kunna bli någonting riktigt bra av drama med
barnen.