måndag 4 december 2017

Från kvalitet till meningsskapande


Kvalitet och meningsskapande

Efter att ha läst boken av Dahlberg, Moss & Pences (2014) så tolkar jag att huvudpoängen är  att ge oss ett alternativt sätt att tänka på kring kvalitet och meningsskapande i förskolan genom att presentera ett nytt perspektiv på förskolan och andra institutioner där barn vistas. Dels beskriver de problematiken med begreppet kvalitet och presenterar även begreppet meningsskapande ur ett postmodernt och socialkonstruktivistiskt perspektiv. Dahlberg et al. (2014) hävdar att vi i stället för att förlita oss på mätbara metoder och avkontextualiserade förutbestämda resultat i vår strävan efter kvalitet istället bör försöka förhålla oss till meningsskapande processer. Dahlberg et al. anser även att kvalitet är ett begrepp som kan tolkas på olika sätt och dessutom kan bli riskfyllt när det används på saker som inte kan mätas och analyseras genom att reducera värdefrågor till objektiva fakta.

Kvalitet är olika saker för olika människor, och kan dessutom betyda olika saker beroende på kontext och kultur. Dahlberg et al. (2014) menar alltså att kvalitet inte är ett neutralt ord och att diskursen om kvalitet påverkar synen på barn och förskola. Det nuvarande språket om kvalitet reproducerar en syn på barnen som något som skall fyllas med kunskap och att förskolan ska bidra till att forma förutbestämda resultat (Dahlberg et al., 2014). Dahlberg et al. (2014) anser att eftersom vi jobbar med komplexitet, mångfald och många olika perspektiv samtidigt som får olika innebörder beroende på kontext i både tid och miljö så kan vi inte prata om kvalitet som ett neutralt begrepp. Dahlberg et al. anser att vi istället för att försöka sträva efter kvalitet så bör vi sträva efter att förstå världen på ett postmodernt perspektiv, vilket leder till nya begrepp och frågeställningar. Författarna menar att vi genom det postmoderna perspektivet istället kan se på barn och på förskoleinstitutionen på ett annat sätt, och på så vis börjar prata om den meningsskapande diskursen istället (Dahlberg et al., 2014). Den meningsskapande diskursen menar författarna handlar om en fördjupad förståelse för projektarbeten och det pedagogiska arbetet i förskolan, och att denna förståelse skall leda till att kunna bedöma värdet i dessa projekt och arbetssätt (ibid). De påvisar att dragningskraften med kvalitet är att det ger en större säkerhet (ibid). Som lärare kan vi då hänvisa till experter, säkra svar och auktoriteter i ämnet.

En av huvudsakerna de tar upp i boken är att kvalitet tas för givet. Kvalitet i sig själv ifrågasätts sällan utan fokus ligger istället på att uppnå denna kvalitet. Författarna menar att vi behöver ställa oss frågan om av vem och hur kvaliteten har definierats (Dahlberg et al., 2014). De menar även att kvalitet innebär att det ska finnas någonting vetbart och säkert som vi kan mäta mot, och detta något ska vara så fritt från värderingar och bedömningar som möjligt, en objektiv sanning (ibid). Dahlberg et al. (2014) menar att vi istället för att titta på vad som pågår i förskolans kontext och med människorna i den så tittar vi istället på hur väl praktiken faller inom en problematisk norm av vad en förskola med god kvalitet innebär, och glömmer bort hur kulturell och social kontext påverkar praktiken.

Meningsskapande är ett annat sätt att försöka förstå och utvärdera det pedagogiska arbetet i förskolan, istället för att vi ska försöka nå upp till ett tveksamt definierbart mått av kvalitet. Dahlberg et al. (2014) anser att diskursen om meningsskapande är väldigt konkret, det handlar om att synliggöra vad barn faktiskt gör och om människorna som ingår i dessa processer. Det handlar om vad som egentligen händer i det pedagogiska arbetet (Dahlberg et al., 2014). Framförallt menar de att just kontextualisering är avgörande för meningsskapandet - eftersom det som sker händer vid en specifik plats och tidpunkt och inte kan reduceras till redan förutbestämda kriterier eller kategorier (ibid). Fördjupningen av denna förståelse menar författarna kan leda till förändrade eller nya arbetssätt, men i och med att förändringen börjar i förståelsen av vad som händer i en specifik praktik kan inte förändringen bli likadan på alla förskolor och plötsligt blir då kvalitet inte längre möjligt att mäta med, eftersom kvalitet måste utgå från samma sak för att kunna mätas (ibid).
En annan viktig poäng som Dahlberg et al. (2014) lyfter är att det pedagogiska arbetet i termer av meningsskapande inte ger någon säkerhet eller några garantier, det är alltid bedömningar som görs och i och med det ligger det ett ansvar på den som gör bedömningen gentemot den som blir bedömd.

Modernismen och det postmoderna perspektivet

I boken utgår de från ett postmodernt perspektiv. Det postmoderna perspektivet har utvecklats som en kritik mot modernismen och dess syn på vad som var vetbart. Modernismen förespråkade en universell sanning både i världen och i oss själva. Att enligt modernismen ha upptäckt sitt sanna jag eller sin sanna natur innebär att vara vuxen, mogen och självständig (Dahlberg et al., 2014). Även kunskap har setts på detta vis, att det finns en sanning där ute, som vi egentligen bara måste hitta, sen vet vi med säkerhet. På så sätt kan vi ur ett modernt perspektiv aldrig se barn som fullkomliga, färdiga människor och mycket av modernismens tankar ser vi även idag hos människor som omedvetet tänker på barn som ofärdiga vuxna som ska lära sig att bli bra vuxna människor. Jag tycker att det visar sig i barnsynen och förhållningssättet. Trots att vi idag har många nya sätt att tänka på och ett paradigmskifte i barndomssociologin där vi gått från modernismen och utvecklingspsykologin till det sociokulturella perspektivet i fråga om att förstå barn, deras utveckling och lärande anser jag att förändringen till att se barn som fullvärdiga medborgare går långsamt.  

Postmodernismen å andra sidan hävdar att det inte finns någon universell sanning som väntar på att bli upptäckt. Det perspektivet ställer sig kritiskt till absoluta värden och sanningar och ställer sig kritiskt till objektivitet (Dahlberg et al., 2014). Det postmoderna perspektivet lägger vikt vid det relationella och kontextbundna. Även verkligheten blir socialt konstruerad och på så sätt finns det många olika perspektiv på verkligheten (Dahlberg et al., 2014). Trots detta så avvisar inte postmoderniteten vetenskapen men menar på att det inte kan vara den enda källan till kunskap och ovissheten och mångfalden ses som möjligheter (ibid). Dahlberg et al. (2014) menar att vi har mycket att vinna på att försöka kombinera den precisa kontextlösa vetenskapen med den moderna filosofin. De menar att kunskapen och världen är socialt konstruerad genom att människor tillsammans försöker skapa mening och förståelse. Eftersom vi själva är med och konstruerar kunskapen är den därför också föränderlig. Vi konstruerar vår värld och vår kunskap och möter sedan människor med en annan förståelse och ett annat sätt att söka mening på och kan på så sätt skapa ny mening tillsammans. Det hänger tätt ihop med det sociokulturella perspektivet som betonar det relationella lärandet och att alla människor lär sig hela tiden i sociala sammanhang.

Utvecklingspsykologin

Utvecklingspsykologin anses ha ursprung i modernismens behov av klassificering.
Dahlberg et al. (2014) påpekar att detta kan ha bidragit till att konstruera ett barn i ett modernistiskt perspektiv med hjälp av t. ex Piagets utvecklingsstadier i barns utveckling. Barn i en viss ålder kan eller kan inte göra vissa saker eller förstå vissa saker, och att detta gäller alla barn oberoende av kontexten i sociala sammanhang eller miljö, Dahlberg et al. (2014) menar att vi genom detta tänk skapat förväntningar och normaliseringsprocesser. Detta innebär att de barn som viker av från dessa utvecklingsmönster inte längre faller inom ramen för vad som är ett normalt barn. När vi inte ser barn och barndom som socialt konstruerade utan följer utvecklingspsykologins antagande menar Dahlberg et al. (2014) att vi avkontextualiserar barnen och inte längre ser deras liv, erfarenheter, känslor och förhoppningar. När vi istället ser utveckling och barn i ett postmodernt ljus ligger vikten på att se och lyssna på individen vi möter. Jag tolkar det som att vi behöver förstå att olika människor är på olika ställen i sin utveckling oavsett ålder, och att vi behöver förhålla oss till detta i det pedagogiska mötet med dem. För att utvecklas tillsammans behöver vi veta vem den andra är och hur den personen förstår världen.

Konstruktivismen och socialkonstruktivismen.

Det socialkonstruktionistiska perspektivet beskrivs av Dahlberg et al. (2014) som ett sätt att förstå kunskap som skiljer sig ifrån det konstruktivistiska. Det finns en del likheter men en av skillnaderna är att kunskap i det konstruktivistiska perspektivet fortfarande uppfattas som någonting absolut, avskilt från barnets tidigare erfarenheter och kontext (ibid). Den sociala biten av konstruktionen av kunskap räknas alltså bort. I det socialkonstruktionistiska perspektivet anser Dahlberg et al. (2014) att vi bör ge barnen en möjlighet att skapa egna konstruktioner och utforska egna teorier innan vi presenterar de vetenskapligt accepterade Detta ger barnen möjlighet att testa sina egna teorier och möjlighet att lära sig i den processen. Det socialkonstruktionistiska perspektivet lägger stor vikt vid det vi skapar tillsammans med andra människor. Vi kommer tillsammans överens om vad det innebär att vara till exempel kvinna eller barn i vårt samhälle. Vi lägger in värderingar i orden som präglas av vår samtida kultur och våra samhällsnormer. Det socialkonstruktivistiska perspektivet ger oss också möjlighet att förstå att det finns helt andra sätt att konstruera vad en kvinna eller ett barn är. Dessa saker har förändrats i historien, och är också helt olika beroende på vart i världen du befinner dig, och kan skilja sig mycket inom olika kulturer. Det gemensamma är att människorna i dessa samhällen och kulturer gemensamt skapar dessa värderingar av orden.

För den meningsskapande diskursen är den pedagogiska dokumentationen ett viktigt verktyg. Enligt Dahlberg et al. (2014) behövs den för att vi verkligen ska få syn på vad som sker i praktiken. Det innebär att vi kan få syn på vilken slags praktik vi tillsammans har konstruerat och det synliggör även att vi faktiskt kan välja att konstruera den på ett annat sätt (Dahlberg et al., 2014). Det postmoderna perspektivet ger oss ett sätt att ifrågasätta det vi tar för givet om kunskap och sanningar om hur en bra praktik ska se ut, och det ifrågasättandet ger oss möjligheten att förändra och utveckla (Ibid). Dahlberg et al. (2014) skriver även att den pedagogiska dokumentationen ger oss en möjlighet att se vad vi själva förstår och ser i en speciell situation. Det ger oss även en syn på vad vi själva har för relation till barnet och öppnar upp för en förändring i den relationen vid behov (Dahlberg et al., 2014).

Reflektioner

Jag upplever att många tänker och ser på barn ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv och därmed ofta tänker på dem i termer som normalt utvecklade eller onormalt utvecklade. Även jag själv fastnar i dessa tankar ibland. Många gånger tror jag att det handlar om att vi ofta inte vet att det finns alternativa sätt att tänka på. För mig har ett nytt sätt att tänka på kring utveckling, socialiserande och lärande gett mig nya perspektiv på mitt eget barn, som har en språkstörning. Samtidigt som jag enligt vetenskap och forskning vet att det är viktigt att vi faktiskt kan plocka upp dessa problem tidigt, speciellt då det språkliga är viktigt för socialisation och lärande, så kan jag också släppa en del av min oro att han utvecklas i fel takt. Jag kan försöka ge honom de förutsättningar han behöver utifrån vart han är just nu och inte utifrån vart normer säger att han borde vara. Kan jag släppa det utvecklingspsykologiska tänket kan jag även undvika att hela tiden jämföra och därmed undvika att peka ut honom som onormal i jämförelse med andra, medvetet eller omedvetet.

      Jag tror att många sitter fast i ett modernistiskt perspektiv på barn, att de ska fyllas med kunskap men inte kan bidra med så mycket själva. Jag märker att jag själv har varit färgad av den synen på barn och att alla barn skulle svara på liknande uppfostringsstilar och socialisation. När jag pratar med andra människor om barn och utveckling, bland annat under min VFU, märker jag att många fortfarande tänker på barn som en homogen grupp, och inte på individer som kan bidra med någonting i samhället och till dem själva. Jag har förändrat min syn på barn radikalt, mycket tack vare den här utbildningen, men den resan hade jag även påbörjat innan då jag blev mycket intresserad av forskning och utveckling hos barn när jag fick ett själv. Det relationella och sociokulturella perspektivet har fått en självklar plats i mitt liv och hur jag ser på andra människor och mig själv. Och det postmoderna perspektivet och som författarna beskriver det ger mig mycket stöd i tankarna att våga prova nytt och våga var nyfiken på vad som händer om vi inte alltid följer planerna och det som är bekant och det tror jag kan vara väldigt utvecklande både för mig personligen och för barnen och kollegorna jag ska jobba med i framtiden. Jag tycker att den här boken är viktig och relevant, men samtidigt har den ibland varit onödigt svår vilket har gjort det svårt för mig att ta till mig en del saker de försöker förklara.

 

 

Litteraturlista

Dahlberg, Moss & Pence (2014). Från kvalitet till meningsskapande: postmoderna perspektiv - exemplet förskolan. Stockholm: HSL.