måndag 11 december 2017

Barns socialisation och kommunikativa processer

Dahlberg, Moss och Pence (2014)

Dahlberg, Moss och Pence (2014) utgår ifrån ett postmodernt perspektiv när de skriver om pedagogisk dokumentation. Det innebär att de anser att kunskapen är konstruerad utifrån rådande normer och därigenom även går att förändra. De menar att den pedagogiska dokumentationen är ett bra verktyg för detta eftersom det ger oss möjligheten att se på verksamheten ur nya perspektiv och även upptäcka nya tankar och hur vi själva förhåller oss i relation till barnen (Ibid). Dahlberg et al. (2014) påpekar att den observation som tillhör den pedagogiska dokumentationen inte ska ses som en absolut sanning utan att det är en process av medskapande i specifika situationer. De menar dessutom att dokumentationerna inte kan motsvara någon slags sanning eftersom lärarna som dokumenterar gör ett val i vad som ska dokumenteras och inte (ibid). Dahlberg et al. (2014) menar att pedagogisk dokumentation dessutom har ett värde i att vara en narrativ självreflektion, dokumentationen kan ge lärarna en möjlighet att se hur de själva har förstått och uppfattat vad som händer i praktiken, och att detta kan vara grundat i normer och således möjligt att förändra (ibid).  Dahlberg et al. (2014) beskriver det som en möjlighet att ta kontroll över sitt eget tänkande, både som barn och som lärare och på så vis kunna gå utanför de dominerande diskurserna. Den pedagogiska dokumentationen kan enligt Dahlberg et al. (2014) även fungera som ett verktyg för att se vilken syn på barnen som har producerats inom praktiken och om det vi strävar efter bara talas om eller om det verkligen omsätts i praktiken. De menar att ju mer kunskap vi har om de pedagogiska praktikerna, desto större möjlighet har vi att förändra dem (ibid).
Det viktiga materialet i en pedagogisk dokumentation är enligt Dahlberg et al. (2014) vad barnen gör och vad de säger. De menar att detta kan redogöra för barnens arbete och för hur lärarna förhåller sig till detta, och menar att det gör det pedagogiska arbetet synligt och konkret (ibid) Att reflektera med barnen menar Dahlberg et al. (2014) även är en viktig del i den pedagogiska dokumentationen, så att barnen kan se vad de gjort och sagt tidigare och kanske inspireras ytterligare till att vidareutforska temat. Eftersom dokumentationen aldrig kan vara neutral menar Dahlberg et al. (2014) att det därför är viktigt med ett etiskt förhållningssätt eftersom vi genom dokumentationen faktiskt klassificerar och kategoriserar. Detta kan också bli ett redskap för inne- och uteslutningar (ibid). Dahlberg et al. (2014) menar att vi därför måste vara uppmärksamma på att inte använda den pedagogiska dokumentationen som ett medel för att utöva makt. Med detta menar de att vi med våra val i pedagogisk dokumentation faktiskt utövar en slags kontroll i barnens identitetsskapande (ibid). 
Emilson och Pramling Samuelsson (2012) har i sin studie främst tittat på hur barn och barndom konstrueras i dokumentation men även på hur dokumentationsarbetet i sig självt kan störa kommunikationen mellan barn och pedagog, samt vilka konsekvenser detta kan ha för relationen och barnens identitetsskapande. För att göra detta har de använt sig av Habermas (1995 ref i Emilson & Pramling Samuelsson 2012) kommunikationsteoretiska perspektiv om strategiskt och kommunikativt handlande. Det strategiska handlandet kan förklaras som målinriktat och innebär att kommunikationshandlingarna utförs för att nå ett specifikt resultat, detta beskrivs som en asymmetrisk relation mellan individerna (Emilson & Pramling Samuelsson 2012). Det kommunikativa handlandet är istället karakteriserat som förståelseinriktat och där är kommunikationshandlingarna präglade av att nå förståelse och ömsesidighet, och relationen beskrivs som intersubjektiv (ibid). Emilson och Pramling Samuelsson (2012) menar att symmetri i pedagogiska sammanhang kan tolkas som att alla individer i kommunikationen har lika stor chans att delta och tala. För att relationen ska framstå som kommunikativ behöver läraren ha förmågan att närma sig barnets perspektiv, emotionell närvaro samt lekfullhet (Emilsson 2008 ref i Emilson och Pramling Samuelsson 2012).  I sin studie har de analyserat just mönstret av kommunikation under 4 olika dokumentationsprocesser (Emilson & Pramling Samuelsson 2012). Studiens resultat visade att lärarna dokumenterade barnens görande eller prestationer, och att lärarna antingen är tysta betraktare eller blir väldigt engagerade i specifika upptäckter som barnen gör (ibid). De anser att det är tydligt i deras studie hur lärarna försöker se saker och kommenterar saker utifrån vilka tankar hen hade med aktiviteten från början (Emilson & Pramling Samuelsson 2012.)
Emilson & Pramling Samuelson (2012) påvisar att barnen i studien svarade och pekade på det som lärarna ägnar uppmärksamhet mot och menar att detta kan bero på att barn vet vad som förväntas av dem. Barnen svarar på dessa förväntningar för att få bli fotograferade eller uppvisade genom dokumentation, och på så vis påverkar dokumentationen vad som sker (ibid). Emilson och Pramling Samuelsson (2012) påpekar dock att det inte alltid behöver upplevas som bekräftande att bli dokumenterad, och menar att dokumentation kan ha en normerande effekt. Vad som visas upp och dokumenteras säger ju även till barnen vad som är önskvärt av dem. Det får enligt Emilson och Pramling Samuelsson (2012) ännu en problematisk aspekt då det är deras prestationer som visas upp. De ifrågasätter även vad för slags konsekvenser det kan få för de barnen inte kan leva upp till lärarnas förväntningar.
Emilson och Pramling Samuelsson (2012) påpekar att dokumentationsarbetet till stor del är till för lärarna och som ett verktyg i att utveckla lärarnas kompetenser och reflektionsförmåga samt vad dessa reflektioner kan leda till. De intar en mer kritisk position till pedagogisk dokumentation och lyfter några dilemman. De kritiska aspekter som Emilson och Pramling Samuelsson (2012) lyfter i sin studie är bland annat att arbetet tar mycket tid i anspråk, och att kravet på dokumentation flyttar fokuset från barnen till dokumentationen, vilket de menar resulterar i att lärarna inte är aktiva i undervisningen. En del av resultaten pekade på att lärarna blev tysta när de dokumenterade och inte svarade på deras kommunikation, eller att lärarna bara svarade när barnen sa ”rätt” saker (ibid). Det vill säga det som läraren hade tänkt sig att de skulle upptäcka. I ett identitetsskapande perspektiv funderar jag på vad detta säger barnen eftersom att bli ignorerad säger någonting till en som människa - jag är inte värd uppmärksamheten.

Lindgren (2016)

Lindgrens (2016) perspektiv på dokumentation utgår ifrån etik och integritet. Hon ifrågasätter vuxennormen som reproduceras i dokumentationen och att den ofta har en utgångspunkt i realismen, vilket innebär att dokumentationen ses som objektiv - den representerar en sanning. Lindgren (2016) framhåller istället en syn på dokumentation ur ett relativistiskt perspektiv som öppnar upp för många olika tolkningar av vad som synliggörs med hjälp av visuella tekniker. Lindgren (2016) menar att dokumentationen konstruerar kunskap och påverkar både våra relationer och vår praktik genom att det är genomgående barn och deras görande som lyfts i dokumentationerna. Det är oftast dokumenterat av vuxna och på så vis styr även de vuxna vad som skall visas upp. Hon menar även att dokumentationen fungerar normaliserande på så vis att barnen framställs som kompetenta och aktiva (Lindgren 2016). Detta anser hon påverkar på vilket sätt barn förstår och tolkar sig själva. Att vara ledsen, eller i behov av vila och omsorg är alternativ som inte visas upp, och kan då tolkas som icke önskvärda (ibid). Genom att dokumentationen är normaliserande på det här viset konstruerar vi samtidigt ett annat sätt att vara barn och en syn på barndom (Ibid). Lindgren (2016) menar även att dokumentation kan vara ett sätt att bidra till en gemensam syn på vad lärande är i förskolan, och menar att det som uppfattas som värt att lära även reproduceras genom det vi väljer att lyfta i dokumentationerna. Detta blir också en slags normalisering av vad som är önskvärt i förskolan som institution (Lindgren 2016).
Lindgren (2016) tar även upp maktaspekterna och anser att även lärarnas arbete bör synliggöras mer i dokumentationerna. Detta håller jag med om, speciellt om vi ska utgå ifrån ett sociokulturellt perspektiv och en relationell syn på lärande och socialisering. Jag menar att lärarnas handlingar och tankar kan vara otroligt viktiga för att förstå barnens positioner och agerande som synliggörs i dokumentationer, och samtidigt viktiga för att förstå våra relationer. Det ensidiga fokuset på barnen reproducerar en punktuell syn på barn och deras lärande (jfr Tellgren 2004). Att lärarna inte är med i dokumentationerna menar Lindgren (2016) kan tyda på att det inte är roligt att bli synliggjord alla gånger, men varför förutsätter vi att barnen vill det? Eller glömmer vi bort barns perspektiv på dokumentation? Lindgren (2016) menar att barnen behöver få mer inflytande över dokumentationen. Vi behöver dokumentera med barnen, då barnen får diskutera kring vad som ska dokumenteras, varför och varför inte. Jag anser att det kan öppna upp för många etiska diskussioner med barnen som vi kanske själva behöver ha oftare. Vad visar vi upp, varför visar vi upp det och vill personen som är med på bilden, eller har gjort det som jag vill visa upp, visa upp det? Lindgren (2016) menar att det krävs mer reflektion kring detta för att kunna hantera dokumentation på ett etiskt försvarbart sätt och att detta kan göras med en mer relativistisk syn på dokumentationen. Hon menar att den relativistiska synen på dokumentation öppnar upp för flera olika tolkningar och på så sätt även kan öppna upp för reflektioner och diskussioner kring vad som dokumenteras, varför och på vems villkor. Lindgren (2016) påpekar att det här verktyget är för oss vuxna, vi som observerar och ska utveckla verksamheten. Hon ifrågasätter varför det inget sägs om att utveckla barnens seende och blickar.

Reflektioner

Dahlberg, Moss och Pence (2014) har en syn på pedagogisk dokumentation som jag tolkar som framför allt viktig för lärarna själva. De beskriver dokumentationerna som en utvecklingsmöjlighet som självklart är väldigt viktig. Men detta förutsätter också ett självreflekterande arbetssätt och att lärarna ser dokumentationerna som sociala konstruktioner och ur ett postmodernt perspektiv. Jag börjar fundera på hur dessa dokumentationer presenteras – får vi veta på vilket sätt lärarna utvecklas i sin självreflektion, och vad händer om dokumentationerna som presenteras läses ur ett annat perspektiv. Om det är vårdnadshavare eller andra utomstående som inte befinner sig i praktiken som ska se och förstå dessa dokumentationer? Dahlberg et al. (2014) tar upp de etiska aspekterna av detta men framhåller ändå pedagogisk dokumentation som övervägande positivt, jag tycker personligen att de missar många av de etiska bitarna av dokumentation som både Lindgren (2016) och Emilsson och Pramling Samuelsson (2012) tar upp.  Emilson och Pramling (2012) fokuserar mycket på hur själva dokumentationshandlingen kan störa relationerna och kommunikationshandlingarna mellan barn och lärare i dokumentationssituationer, och kritiserar även att dokumentationen enbart verkar vara till för lärarnas utveckling. De uttrycker det som att det kan ske på barnens bekostnad. Fokuset ligger mycket på hur barnen upplever dokumentationssituationer och hur de blir synliggjorda och även osynliggjorda (Emilsson &Pramling Samuelsson 2012). Lindgrens (2016) fokus ligger mycket på det realistiska perspektivet och att vi faktiskt uppfattar dokumentationen som objektiv fortfarande och att det inte riktigt är etiskt försvarbart eftersom dokumentationen inte kan vara objektiv. Hon fokuserar även på de etiska aspekterna som anses glömmas bort och att dokumentationen – och i förlängningen den kunskap vi konstruerar om lärande och barn – görs ur ett vuxenperspektiv och därmed till en vuxennorm (Lindgren 2016). Vi engagerar barnen för lite i dokumentationshandlingarna och vi vuxna syns för lite i dokumentationerna (ibid).