tisdag 16 januari 2018

Barns socialisation och kommunikativa processer - vetenskapligt arbete


Inledning

Både det postmoderna perspektivet och det sociokulturella perspektivet framhåller en socialkonstruktionistisk syn på kommunikation, socialisation och identitetsskapande. Vilket innebär att vi tillsammans i samhället konstruerar vad det innebär att vara barn, man, kvinna eller andra kategorier som vi enkelt kan identifiera oss med. Den socialkonstruktionistiska teorin ger oss också en möjlighet att se att det finns andra sätt att konstruera dessa på, och att dessa även förändras beroende på vart i tid och rum vi är.  Rolleken är social och kräver kommunikation på olika vis och den ger barn möjlighet att testa på många olika identiteter och lösa problem och även konflikter. I den sekvens som jag har observerat sker kommunikationen främst med hjälp av kroppsspråk och artefakter. De kommunikativa aspekterna kommer i det här arbetet därför att fokusera mer på symboler och artefakter än på det verbala språket. Identitetsskapande och socialisation diskuteras främst ur lekens roller och hur barnen blir till i gemensamma aktiviteter och i relation till varandra.

Syfte

Jag har i detta arbete gjort en kvalitativ undersökning och en observation som till viss del kan kallas strukturerad eftersom jag har sökt efter specifika händelser som kan tolkas ur begreppen kommunikation, socialisation och identitetsskapande. Jag har gjort en icke deltagande observation, vilket är vanligast när observatören vill påverka så lite som möjligt (Bryman 2011). I mitt fall handlade det om att jag inte har varit på plats själv. Materialet består av en kortfilm hämtat från Youtube. Filmen har sedan transkriberats i sin helhet då den var väldigt kort. Se bilaga 1. Det jag tolkat som kommunikation, socialisation och identitetsskapande har analyserats ur ett sociokulturellt och postmodernt perspektiv samt tydliggjorts med exempel från min observation. Jag har gjort en kategorisering av händelser som jag anser vara relevanta för de begrepp vi ska analysera och har tittat på filmklippet med olika fokus i taget och har därmed alltså tittat på filmen med sex olika fokus.

Urval

Det har i den här studien inte gjorts ett medvetet urval av barn utan jag har valt att studera ett klipp från internet som är hämtat från Youtube. Kriteriet jag har utgått ifrån är att det ska vara barn i förskoleålder som ägnar sig åt en specifik aktivitet tillsammans med varandra eller med en förskollärare.

Etik

Eftersom klippet är hämtat från nätet så har jag personligen inte skaffat några tillstånd, men jag har funderat över vilken sida jag har hämtat klippet ifrån och övervägt trovärdigheten i att detta inte är publicerat utan tillstånd. Klippet kommer från Youtube, som har egna regler kring vad som får publiceras och inte, men jag kan inte med säkerhet säga att den som publicerat klippet har följt samma etiska överväganden som jag själv skulle ha gjort. Jag hade valt att följa de fyra grundläggande etiska principerna som enligt Bryman (2011) rör anonymitet, frivillighet, integritet och konfidentialitet. Alltså hade jag inhämtat tillstånd av både barn och vårdnadshavare, förklarat vad arbetet handlar, vilka som kommer att läsa det, att alla personer och platser anonymiseras och att allt material kommer att förstöras efter avslutad kurs.  

Tolkningar

Eftersom det är en observation så blir det ett stort mått av tolkning och det är viktigt att nämna att hur jag tolkar situationen behöver inte vara hur någon annan tolkar situationen. Det behöver heller inte vara hur barnen i observationen upplevt situationen. Jag gör en tolkning utifrån mina egna kunskaper och erfarenheter och tolkningen är därmed inte objektiv och skall inte läsas som sådan. Löfdahl, Hjalmarsson och Franzén (2014) påpekar att det just i observation av barn som inte kommunicerar så mycket med det verbala språket är viktigt att vara medveten om att den som observerar händelsen har stor makt över de tolkningar den gör över situationen.

Teoretisk bakgrund

I detta avsnitt följer en kort presentation av perspektiven jag använt mig av i analysen av min observation.

Sociokulturellt och Postmodernt perspektiv

Det sociokulturella perspektivet utgår från att människor lär sig hela tiden i alla sociala sammanhang och att lärandet och utvecklingen utgår från just det sociala sammanhang och den kultur vi lever i (Smith 2010). Det sociokulturella perspektivet frångår alltså den tidigare synen på lärande som någonting som sker inuti individen. Vygotskij som utvecklade det sociokulturell perspektivet menar att lärande kommer före utveckling och att en del utvecklingsprocesser inte skulle vara möjliga utan lärande (ibid). En del av Vygotskijs sociokulturella perspektiv handlar om den proximala utvecklingszonen, som innebär den zonen mellan vad barnet redan kan själv och vad den kan tillsammans med någon annan (Smith 2010). Om barnet får rätt stöd i den proximala utvecklingszonen så är det där lärandet och socialiseringen sker (ibid).
Corsaro (2017) lägger till ett nytt begrepp i stället för socialisation då det enligt honom kan tolkas som att socialisera in barnet normer som redan råder, vilket innebär en syn på barn som passiva mottagare av kultur, kunskap och värderingar. Han använder sig istället av begreppet tolkande reproduktion, som lägger mer fokus på hur barnen tar till sig kunskap och kultur och hur de omtolkar den med sina egna erfarenheter och tillämpar dem på ett sätt som är meningsfullt i de sammanhang som de befinner sig i (ibid).

Det postmoderna perspektivet har en liknande syn på barns socialisation, kommunikation och identitetsskapande. De frångår utvecklingspsykologins tankar om att barn utvecklas i specifika stadier och att barn och barndom är någonting som kan kategoriseras och bestämt definieras (Dahlberg, Moss & Pence 2014). Det postmoderna perspektivet framhåller istället barn och barndom som olika men ej frånskilda från samhället (ibid). Barnen påverkas av samhället och varandra men påverkar även själva vilket skapar en stor mångfald i vad det är att vara ett barn och uppleva en barndom. Kunskap och utveckling är någonting som barnen konstruerar tillsammans med andra och i den kontext de befinner sig i (Dahlberg et al, 2014).  Det postmoderna perspektivet framhåller även det kompetenta barnet som redan sen de föds har möjlighet att skapa mening och kunskap genom att ingå i relationer med andra individer (Dahlberg et al 2014). Kunskapen i det postmoderna perspektivet anses också vara en social konstruktion och är därmed föränderlig (ibid). På grund av den föränderliga naturen i det postmoderna perspektivet läggs stor vikt vid mångfald och att många olika perspektiv ska få ta plats. Alla nya erfarenheter påverkar och förändrar, och på så sätt är barnen medkonstruktörer i både identitet, kultur och kunskap (Dahlberg et al. 2014).

Resultat och analys

I detta avsnitt kommer mina resultat att presenteras tillsamman med relevanta delar av de teoretiska perspektiven.

Kommunikation

Språkets huvudfunktion är enligt Vygotskij att vara kommunikativ, men även bilder och artefakter fungerar som en kommunikation och förmedlar någonting (Björklund 2008). Vad dessa symboler förmedlar är stark kopplat till kultur och vilket sammanhang vi befinner oss i. Björklund (2008) poängterar att kläder, leksaker, och logotyper har vuxit sig stark som en form av kulturell kommunikation och att barn redan tidigt socialiseras in i denna tecken- och bildkultur. Även Nordin Hultman (2004) menar att i det postmoderna perspektivet är verkligheten och kunskap någonting som talas och handlas fram. Med detta menar hon att vi inte kan tänka på eller förklara någonting som vi inte har språket eller tankeredskapen för att förstå och därmed måste det kulturspecifika språket komma först (ibid). I observationen jag gjort är det tydligt att det verbala språket inte är den enda kommunikationen som är viktig. Här använder barnen många artefakter och symboler som ger mening till leken och förstärker deras roller. Pojke nr1 har pinnen som han bryter upp dörren med, och även rånarluvan. Pojke nr2 har en poliskostym på sig med tydliga symboler och även handklovarna. Vad dessa saker representerar i kommunikationen är alltså någonting som barnen har socialiserats in i att förstå och behöver därför inte förklaras. De är kulturella redskap som kommunicerar någonting genom att vi i samhället gett dem en specifik betydelse (Smith 2010). Handklovarna och poliskostymen till exempel signalerar makt.
Även kroppsspråket är tydligt bland pojkarna. Pojke nr1 smyger in för att stjäla toalettpappret och visar sedan upp sitt byte genom att höja det i luften. Så fort han blir fångad av pojke nr2 dämpas hans kroppsspråk, axlarna åker ned och han är mer lugn i kroppen. Polisen är istället rakryggad och bestämd när han för tjuven till ”cellen” och har ett kroppsspråk som signalerar självförtroende och pojke nr1 har ett kroppsspråk som signalerar besvikelse. Det verbala språket är inte i centrum här men pojken som leker polis förstärker sin position och sin låtsades besvikelse gentemot pojken som spelar tjuv genom att säga “förbannade skitskrälle”. Pojke nr1 grymtar mycket och låter besviken över att ha blivit fångad.
Barnen i filmen har sina egna tankar om hur en tjuv och en polis skulle kunna tänkas kommunicera med varandra. Sett ur ett postmodernt perspektiv skapar de i rolleken en egen kunskap om vad poliser och tjuvar gör och hur de beter sig. Dahlberg et al, (2014) menar att barnens hypoteser och teorier ska få utrymme först innan vi sätter dem i relation till vetenskapliga fakta för att bidra till meningsskapande och ett fördjupande av lärprocessen. Det går att diskutera huruvida det finns fakta om hur poliser och tjuvar är, men jag menar att det i alla fall går att sätta i relation till hur vi upplever dessa identitetsroller utanför leken i den kontext vi befinner oss i, det vill säga i samhället som vi lever i. I det postmoderna perspektivet ses barn som medskapare av den kunskap de tillägnar sig. Det är i sociala sammanhang tillsammans med andra som de skapar mening och kunskap om omgivningen och världen (Dahlberg et al, 2014). Barnen får i rolleken möjlighet att testa dessa roller utan att någon dirigerar dem i hur de ska bete sig i dessa roller. De får pröva själva och testa sina erfarenheter gentemot varandra.

Socialisation

Barnen i klippet spelar upp en scen från någonting de troligen har hämtat ifrån vuxenvärlden eller någonting de själva sett eller läst om. Tjuvar och poliser finns i samhället och när barnen spelar dessa roller så reproducerar de samhället och kulturen i ett sammanhang som känns meningsfullt för dem själva. Corsaro (2017) som har vidareutvecklat Vygotskijs tankar om det sociokulturella perspektivet kallar detta för Tolkande Reproduktion. Med detta menar han att barnen inte bara tar till sig kulturen och informationen från samhället som förmedlas utan att de även tolkar den med sina egna tidigare erfarenheter och tankar och sedan återskapar den för att passa in i deras kontext just nu. Lindqvist (2011) menar att barnen i kommunikation med andra lär sig att leka och hur de sociala rollerna fungerar. I rolleken lär sig barnen sociala roller och att reproducera de sociala relationerna (ibid). Hon menar att i dessa rollekar uppstår många saker så som relationer till andra, att kunna föra dialog, ändra tonfall och attityder (Lindqvist 2011). I klippet kan jag observera flera sådana sociala kommunikationsuttryck. Framförallt pojkarnas attityder i form av kroppsspråk och mimik tolkar jag som en reproduktion av de bilderna vi i vår kultur oftast har av en polis och en tjuv. Tjuven är högljudd och något som jag skulle tolka som skrytsam över sitt byte, men så fort han blir infångad av polisen dämpas hans kroppsspråk som att påvisa skam. Även artefakterna är centrala i leken för att påvisa vilka roller de olika barnen har i förhållande till varandra i leken. I rolleken skapas situationer där barnen behöver sätta gränser och de kämpar också om makten i lekarna. Detta bidrar till att skapa regler och normer som sen ligger till grund för skapandet av vår identitet (Nordin Hultman 2004).

Identitetsskapande

Både det postmoderna och det sociokulturella perspektivet syn på socialisation och identitetsskapande utgår från den socialkonstruktionistiska tanken. Det betyder att vår identitet är starkt sammankopplad till olika kulturella företeelser och grupperingar i vårt samhälle, samt att vår identitet är föränderlig beroende på vilka sammanhang vi kommer ifrån och vilka nya sammanhang och individer vi möter. I det postmoderna perspektivet menar Dahlberg et al (2014) att barnen har många olika identiteter som formas och omformas i relation till andra. Ur det sociokulturella perspektivet utvecklar barn en känsla av identitet genom att vara sociala med andra och på så sätt får en känsla av vem de är, i vilket sammanhang de befinner sig samt hur de uppfattas av andra (Smith 2010). Även hur individen samspelar med andra har betydelse för hur hen uppfattar sig själv som person, och hur individen kan samspela med andra beror mycket på det kulturella sammanhanget. Vi agerar utifrån förväntningar som finns genom normer och andra oskrivna regler i vår kultur (Nordin Hultman 2004).
I det klipp som jag har observerat kan vi se hur barnen intar olika roller i förhållande till varandra och i leken. Från kulturen pojkarna lever i vet de hur de bör agera i sina roller, men de tar med sig delar av sin egen identitet in i dessa roller och omtolkar rollerna till sina egna. Pojkarna blir till på ett nytt sätt i sina roller som tjuv och polis. Detta förhållande är komplext och dynamiskt. Hade vi bytt ut en av pojkarna i detta klippet kanske han hade skapat sin roll som polis på ett helt annat sätt, beroende på vem han själv ser sig vara som polis. Och det hade i sin tur kunnat göra att tjuven blivit på att annat sätt i svar på denna andra roll. Dahlberg et al (2014) menar att identitetsskapande är kontextbundet och här skapar pojkarna en specifik kontext att testa på nya och andra identiteter i. Även om det är lek och roller de går in i så får de i dessa roller en uppfattning om hur det kan vara att vara polis eller tjuv och de skapar på så vis kunskap om både sin egen och andras identiteter.
Genom det sociokulturella perspektivet blir även den kulturella kontexten viktig för hur vi förstår verkligheten. Pojkarna i filmen förstår världen på ett sätt i sin kultur. Pojkarna pratar svenska och det gör att jag kan förutsätta att de lever i samma västerländska kultur som jag gör. Med få undantag ser vi, i den västerländska kulturen, polisen som någonting bra. Vi litar på att polisen vill oss väl så länge vi inte begår ett brott. I andra kulturer kan det se ut på ett annat sätt. Där polisen är korrupt och i stället jobbar för en regim som terroriserar sin befolkning. Jag funderar på hur de barnens lekar skulle se ut med en polisiär roll, som kommer från ett land där polisen inte alls tolkas som någon som vill oss väl. Troligen mycket annorlunda på grund av en helt annan kontext. Nordin Hultman (2004) menar att barn inte är på ett specifikt sätt, utan att de blir till inom de föreställningsvärldar och handlingsmönster som de tidigare stött på och har lärt sig att använda. I leken är rollen relationell och skapas i relation till en annan precis på samma sätt som vi människor i verkligheten formas i relation till andra människor. Vi svarar på varandras handlingar.  I rolleken stöter barnen hela tiden på nya situationer som de får lära sig att hantera utifrån de erfarenheter som de redan har (Lindqvist 2011). Även i detta sammanhang är artefakter viktiga. Poliskostymen och handklovarna signalerar makt och överordning, och rånarluvan signalerar kriminalitet och en önskan att komma undan med sina handlingar och det tydliggör barnens identiteter i förhållande till varandra i rolleken. Halldén (2003) beskriver i sitt arbete om hur barn i ett skrivprojekt utforskar möjliga positioner för dem själva i ett vuxenliv och hur de samtidigt utforskar de positioner de har just nu. Jag tänker på samma sätt när det gäller rollekens möjligheter för att utforska alternativa identiteter och sätt att vara på i relation till varandra.

Diskussion


I det här arbetet har jag tolkat två barns rollek ur ett postmodernt och sociokulturellt perspektiv med fokus på kommunikation, socialisation och identitetsskapande. Kommunikation är en förutsättning för att vi ska kunna vara sociala och umgås med andra. Att bli social innebär inte bara att lära sig att förhålla sig till andra i olika situationer och miljöer utan även att förhålla sig till sig själv i dessa olika sammanhang, och genom detta skapar vi också vår identitet (Nordin Hultman 2004). Detta innebär också att vi blir socialiserade och formade genom att umgås med andra och att vi själva bidrar till att forma andras identitet. Socialisation, kommunikation och identitetsskapande hänger således ihop tätt med varandra. Både det sociokulturella och det postmoderna perspektivet bygger på en socialkonstruktionistisk teori som innebär att världen skapas i interaktionen människor emellan och därmed är socialt konstruerad. Vad som konstrueras och hur är bundet till kulturen vi lever i, och den kulturen ger oss också möjligheter och hinder för vad som kan uttryckas och hur.  
Utifrån det postmoderna och sociokulturella perspektivet kan vi förstå att rolleken är en viktig del av barnens socialisation, kommunikation och identitetsskapande eftersom de får möjlighet att skapa egna kunskaper utifrån ett meningsfullt sammanhang. De får pröva olika roller och olika sätt att vara dessa roller på och kan på så sätt hitta saker i dessa roller som de både vill och inte vill identifiera sig med. De får erfarenheter av hur andra väljer att svara på deras agerande. I en positiv rollek där barnen blir sedda och bekräftade av den andra stärks även självkänslan som är viktig för att forma en stark identitet (Johnsson 2003). En stark självkänsla och stark identitet ökar också barnens trygghet vilket gör det lättare att lära och utvecklas. (Forster 2013)
Både det postmoderna och det sociokulturella perspektivet betonar det relationella lärandet. Det sociokulturella perspektivet handlar om att vi lär oss tillsammans med andra i sociala sammanhang och det postmoderna perspektivet belyser den kunskap vi skapar tillsammans och att vi skapar olika kunskap beroende på våra egna erfarenheter och hur vi ser på världen (Dahlberg et al, 2014). Nordin Hultman (2004) menar att i det postmoderna perspektivet är verkligheten och kunskap någonting som talas och handlas fram. Med detta menar hon att vi inte kan tänka på eller förklara någonting som vi inte har språket eller tankeredskapen för att förstå och därmed måste det kulturspecifika språket komma först (ibid). Språk och praktiker ger förutsättningar för vad som går att tala om och göra och får oss att se världen på ett specifikt sätt (Nordin Hultman 2004). Jag tycker att det blir extra tydligt i den observation jag har gjort hur viktigt den kulturella kontexten är för vad barn leker och hur de genom leken socialiseras in i samhället de lever i med dess rådande normer och ideal.  



Litteraturlista

Björklund, Elisabeth (2008). Att erövra litteracitet: små barns kommunikativa möten med
berättande, bilder, text och tecken i förskolan. Göteborg: Göteborgs universitet.
Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber

Dahlberg, Moss & Pence (2014). Från kvalitet till meningsskapande: postmoderna perspektiv - exemplet förskolan. Stockholm: HSL.

Evaldsson, A-C. (2017) Barns lek, socialisation och kamratgruppskulturer, I A-L. Lindgren; N. Pramling & R. Säljö (red), Förskolan och barns utveckling, 109-123. Malmö: Gleerups utbildning AB.

Forster, M. (2013). Jag törs inte med gör det ändå: om barns välmående och självkänsla. Stockholm. Natur och kultur akademisk.
Halldén, G. (2003). Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp. Pedagogisk Forskning i Sverige 2003  8(1-2)  12–23.
Johnson, M. (2003). Självkänsla och anpassning. Lund: Studentlitteratur
Lindgren, A. (2016). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. (1. uppl.) Malmö: Gleerup.
Lindqvist (2011) lekens möjligheter.
Löfdahl, A., Hjalmarsson, M. & Franzén, K. (red.) (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. 1. uppl. Stockholm: Liber.
Nordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. (1. uppl.) Diss. Stockholm: Univ., 2004. Stockholm.
Smidt, S. (2010). Vygotskij och de små och yngre barnens lärande. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Skolverket (2010). Perspektiv på barndom och barns lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolans och grundskolans tidigare år. Stockholm: Skolverket
.





Bilaga 1: Händelseförloppet

 

Transkribering av filmen Barn 1 – leker tjuv, barn 2 leker polis. 36 sek.
Scenen utspelar sig troligen i hemmiljö, i ett hus eller i en lägenhet. Det är två pojkar som jag uppskattar vara i 5 årsåldern. Pojke 1 har klätt ut sig till tjuv. Han har svarta kläder på sig och en svart rånarluva på huvudet. I handen har han en pinne som han använder för att “bryta upp” toalettdörren med. När pojke 1 har lyckats bryta upp dörren plockar han ut en korg som är full med toalettpapper. Han svänger korgen framför sig och vrålar “toalettpapper” två gånger. Då kommer pojke 2 in, som är klädd i poliskläder och sätter handklovar på pojke 1, som då tappar eller släpper korgen med toalettpapper. När pojke 1 är fängslad följer han med under protester i form av grymtande och pojke 2 säger “förbannade skitskrälle” medans de går iväg. Under vägens gång ger pojke 1 pojke 2 pinnen som har haft i handen. De kommer fram till ett rum och pojke 2 knuffar försiktigt in tjuven och säger “här” upprepade gånger. Pojke 1 slänger sig ner i fåtöljen i rummet han blir hänvisad till med ett vrål och pojke två stänger sedan dörren och vänder sig sedan mot kameran och ler.