fredag 26 januari 2018

Barnboksanalys

De Tre Bockarna Bruse - Anna Höglund



Nadia Abdulateef
Sara Lundström
Aillinora Pettersson
Anna Råberg

Målet med att uppmärksamma Bishops matematiska aktiviteter är att skapa en större förståelse för vad matematik är och hur vi kan upptäcka det i vardagen tillsammans med barnen, och även uppmärksamma dem på att matematik finns överallt (Skolverket, 2013). Det blir dessutom lättare för förskollärare att uppnå målen i läroplanen som handlar om att utveckla barns matematikkunnande, när förskollärare själva förstår vart vi kan hitta och uppmärksamma de matematiska aktiviteterna i sammanhang som känns meningsfulla för barnen (ibid).

Leka
Barns lek kan även innehålla delar som kan kopplas samman med Bishops matematiska aktiviteter (Skolverket, 2013). I leken kan barnen föreställa sig och utforma regler. När vi berättar formar vi också regler för själva berättandet (Skolverket, 2013), hur ska det förklaras och vad ska förväntas? Utifrån vad som berättas i Bockarna Bruse formuleras inte bara en uppställning av handlingar utan även lösningar. Detta sker genom berättelsens gemensamma definitioner och uttryck (Skolverket, 2013). Genom berättelsen presenteras därför också möjligheter för de medverkande att utforska kring olika matematiska aktiviteter, d v s en situation där barnen gemensamt kan skapa mening och tanke om innehållet. Berättelsen möjliggör att utgå från en abstrakt situation när barn och vuxna konkret utforskar kring antaganden, orsaker och olika begrepp.

Mäta
Mäta handlar inte bara om att utveckla förståelse för olika måttenheter, utan även om att bilda sig uppfattning genom att både sortera och jämföra kvantiteter genom mängd och storlek (Skolverket, 2013). I berättelsen om Bockarna Bruse talar vi om den lilla bocken, mellanbocken och den stora bocken. Från “liten” till “större”. Genom berättelsen utgår och samtalar vi utifrån jämförelser och benämningar som barn möter i sin vardag (Skolverket, 2013). Bockarna Bruse är uppdelade i den minsta till den största varpå vi också sorterar och kan tala om storlek i förhållande till volym och massa, men även i t ex längd- och höjdskillnader i förhållande till de andra bockarna.

Lokalisera
Lokalisering innebär enligt Alan Bishop att förstå och kommunicera var ett föremål befinner sig i förhållande till omgivningen, dess placeringar och positioner (Skolverket, 2013). I boken om de tre bockarna Bruse kan vi se att trollet sitter under bron och bockarna går över bron. I samtal med barnen om bokens illustrationer kan vi därför tala om lokalisering och beskriva dess olika placeringar med passande placeringsord. På det första uppslaget i boken står de tre bockarna placerade inne i ladan medan katten är utanför ladan. Katten sitter uppe på taket, vilket innebär att bockarna är placerade under katten. I läroplanen för förskolan (Skolverket, 2016) står det att barnen ska få möjlighet att utveckla sin förståelse för rum och läge. Boken ger också möjlighet att samtala om rörelse och riktning. Stora bocken Bruse rusar exempelvis mot trollet och kastar upp det i luften i en stor vid båge, varpå trollet faller ner i ån. Därefter rullar bockarna hem över bron. Vilken bock rullar först och vilken kommer sist? Här talar vi om ordningsföljd.

Designa
Enligt Bishop handlar den matematiska aktiviteten designa om att ge form åt föremål, vilket innebär att beskriva hur föremålet ser ut och vilken form det har (Skolverket, 2013). På det första uppslaget i boken kan vi se att ladans fönster och dörrar har olika form, höjd och bredd. Vi kan samtala om att fönstren utgör kvadrater och dörrarna rektanglar osv. Vidare kan vi tala om storlek och jämföra de olika fönstren med varandra för att se likheter och skillnader. Vi kan samtala om antal och jämföra antalet fönster, dörrar och bockar. I dessa samtal kan vi se om barnen sorterar och parar ihop de olika föremålen med varandra. Bockarna har ett fönster och en dörr var.

På uppslaget där de tre bockarna står bredvid varandra på rad kan vi samtala och sortera bockarna utefter storlek och vikt. Vilken bock tror barnen är tyngst/lättast eller störst/minst? Vilken bock har längst/kortast horn?

Vidare kan vi samtala om formen på bron och vilken form bockarna har när de rullar hem över bron. I läroplanen för förskolan (Skolverket, 2016) står det att barnen ska få möjlighet att utveckla sin förståelse för form och sin förmåga att använda matematiska begrepp.

Räkna
Utifrån Bishops matematiska aktiviteter kan vi urskilja räkna som en av dem (Skolverket, 2013). Skolverket (2013) definierar denna kategori genom att hantera frågan om hur många. I berättelsen kan vi räkna bockarna som går över bron, och vi kan även räkna med trollet om vi vill. I den här berättelsen får vi på ett naturligt vis med början på talramsan med de första siffrorna som barn vanligen lär sig. Det låga talet gör också antalet överskådligt. Om vi uppmärksammar barnen på hur många varelser som gestaltas i berättelsen kan vi också relatera dem till olika delar i en mängd. Att räkna är enligt Skolverket (2013) socialt och kulturellt, och starkt förknippad med språket.

Förklara
Förklara är en annan kategori som hjälper till att konkretisera de matematiska begreppen. Skolverket (2013) definierar denna fråga till att handla om varför. Den här matematiska aktiviteten handlar om att beskriva, förklara, resonera och motivera för att förstå vår omvärld och olika fenomen. Genom hela berättelsen kan vi göra barnen uppmärksamma på skillnader, likheter och symbolik. Barnen får under hela berättelsen en möjlighet till att själva komma med förklaringar och resonemang förutsatt att läraren ställer frågor och är nyfiken.


Referenser

Höglund, A. (1984). De tre bockarna Bruse: en bilderbok. Stockholm: Opal

O. Helenius, M. L. Johansson, T. Lange, T. Meaney, E. Riesbeck, A. Wernberg (2013)
Leka, Hämtad 17 Januari 2018 från skolverket.
https://larportalen.skolverket.se/#/modul/1-matematik/F%C3%B6rskola/450_forskolansmatematik

Helenius, O., Johansson, M. L., Lange, T., Meaney, T., Riesbeck, E., Wernberg, A. (2013). Matematiska aktiviteter, Hämtad 17 Januari 2018 från skolverket. https://larportalen.skolverket.se/#/modul/1-matematik/F%C3%B6rskola/450_forskolansmatematik