torsdag 15 oktober 2015

Förskollärarprofessionen - kommentarer till diskussion - grupparbete

Genom att återkoppla till styrdokumenten kan förskollärare kontinuerligt följa barnens utveckling och lärande, samt analysera hur den pedagogiska verksamheten svarar mot målen. Vi diskuterar vikten av kontinuerlig dokumentation för att synliggöra utvecklingen för barnen/verksamheten/föräldrar och pedagogerna.
Styrdokumenten är nödvändiga för att förstå förskolans uppdrag och att den hela tiden är under förändring, eftersom förskolan är en del av samhället som ständigt utvecklas. Styrdokumenten vilar på lagar, forskning, beprövad erfarenhet och rådande samhällsnormer. Arbetslaget kan med stöd av styrdokumenten arbeta aktivt med föreställningar kring värdegrund, normer och värderingar genom kontinuerliga diskussioner.

“De vuxnas förhållningssätt bidrar till barnens uppfattningar. Det är därför viktigt att analysera, reflektera och kritiskt granska egna värderingar, föreställningar och förhållningssätt och analysera hur detta tar sig uttryck i den egna verksamheten och koppla det till grundläggande värden.” - Allmänna råd med kommentarer sid 27-28.

Ansvarsfördelningen i arbetslaget finns väl beskriven i styrdokumenten. Vi diskuterar kring kompetensen som finns ute på förskolorna och kommer fram till att det är viktigt att ta tillvara på personalens styrkor, svagheter och intressen. Vi som grupp tror att ett gott samarbete i arbetslaget underlättar i arbetet för att få ihop omsorg, utveckling och lärande till en helhet.
I styrdokumenten finns miljön väl beskriven. I gruppen diskuterar vi hur viktig miljön är då en väl utformad miljö underlättar arbetet, stödjer personalen och ger barnen möjlighet att känna sig trygga att våga prova nya saker och därmed också utvecklas. Pedagogerna i förskolan har kunskapen om hur miljön kan förändras för att stimulera utvecklingen och leken hos barnen. Hur miljön är utformad har betydelse för vilken utveckling som är möjlig.
Gruppen har pratat om vikten av att göra en barnkonsekvensanalys inför förändringar som görs i förskolan. Det är viktig att barn får känna sig trygga i sina grupper, med personalen och på sin avdelning. Att förändra en gruppdynamik kan framkalla stress och otrygghet hos barnen, därför är det viktigt att genomföra barnkonsekvensanalyser innan man förändrar någonting.

“En barnkonsekvensanalys innebär att bedöma vilka konsekvenser ett visst beslut eller en åtgärd får för det enskilda barnet eller för en grupp av barn, och utifrån detta avgöra vad som är bäst för barnet eller barnen.” Allmänna råd med kommentarer sid 13.

Vi diskuterar hur styrdokumenten kan ligga som stöd vid större förändringar som påverkar barnen för att säkerställa att barnets bästa fortfarande sätts i centrum. Vi anser i enlighet med allmänna råd med kommentarer att barnkonsekvensanalyser inte är tänkta att göras vid sidan av utan ska integreras i den dagliga verksamheten.
Vi pratar mycket om kontakten med föräldrar och föräldrars perspektiv och inflytande.
Vi tycker att det ligger på pedagogernas ansvar att försöka få vårdnadshavarna delaktiga, men samtidigt visa hänsyn och vara medveten om begränsningar i den delaktigheten.

“I förskolan ska arbetslaget följa hur varje barns lärande och utveckling sker och på vilket sätt förskolan bidrar till detta”. - Allmänna råd med kommentarer sid 36.

Hur förskolan bidrar till barns utvecklande känner vi är ett genomgående tema som är viktigt att alltid ha i bakhuvudet som förskolepedagog. Det är en tanke som är viktig att ha med sig när vi utformar barnens miljö, grupper och tidsplanering.
Förskolan skiljer sig från skolan på så sätt att den inte har några specifika kunskapskrav som ska uppnås av barnen utan vi försöker istället stimulera barnen med miljö, material och pedagogisk kunskap. Barnen leker sig till den kunskap som behövs för ett livslångt lärande. I förskola i utveckling står det att det är samma tankeprocesser som används när vi leker som när vi lär.
Förskolans mål är att sträva efter att barnen ska utvecklas individuellt, inte att de ska möta specifika krav eller jämföras med normer eller andra barns utveckling.
När barnen inte når de förväntade utvecklingsmålen behöver vi se till om vi som pedagoger brister någonstans, eller om miljön är otillfredsställande för att ge möjlighet till utveckling.
Vem har ansvaret för pedagogernas fortbildning? Förskolechefen är ansvarig för att se till att det finns kompetent personal som är uppdaterad och att verksamheten följer målen. Det är viktigt att ha behörig personal eftersom de besitter kunskap om hur verksamheten kan utvecklas och kunskap som bidrar till att ge barnen bättre förutsättningar att utvecklas och lära. Samtidigt tycker vi att pedagogerna har ett eget ansvar att hålla sig uppdaterade med forskning och nya rön som är väsentliga för yrket.

Källor:
Skolverket (2005). Allmänna råd och kommentarer: Kvalitet i förskolan. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2010). Förskola i utveckling - bakgrund till ändringar i förskolans läroplan.
Stockholm: Fritzes