onsdag 23 mars 2016

Hemtenta lek

Teorier om lek och lärande kopplat till egen observation
På min VFU skola har de en s k ”hemvrå”. I hemvrån finns det ett litet dockhus, ett litet kök med tillhörande leksaksserviser, det är ett bord i mitten med stolar runt om. De har en hylla med dockor, dockkläder och gosedjur på höger sida av rummet och på vänster sida har de en öppen garderob full med maskeradkläder av varierande slag, och andra tillhörande leksaker. Det brukar oftast vara ca 3-5 barn i hemvrån varje dag och det är lite olika vilka barn som är där inne. Vid observationstillfället var det 2 tjejer i hemvrån som är lite äldre än 3 år gamla, vi kan kalla dem för Sara och Emma. Sara och Emma håller på med en familjelek, där Sara först är mamma och ska byta blöja på Emma som för tillfället är bebis. Emma ligger på golvet och skrattar och sprattlar med benen. “Sluta nu Emma, du har bajs i blöjan, ska vi byta får du va still” säger Sara förmanande med sträng röst. Emma slutar sprattla med benen och lyfter på rumpan. Sara drar ut en filt som Emma legat på och ropar “Det är grönt, ditt bajs är grönt. vi ska till doktorn”. Sara springer i väg och hämtar ett leksaksstetoskop och säger “Nu ska jag vara doktorn och titta på dig, du kan ligga kvar där”. Sara sätter stetoskopet på Emmas bröstkorg och fnissar lite och sen viskar hon till Emma “Jag hör ingenting”. “Lyssna här” säger Emma och pekar på sin panna. “Nej här!” ropar hon och pekar på sin rumpa.
Båda barnen bryter ut i skratt och leken förändrar karaktär och går från rollek till någon slags humoristisk gemenskap som jag själv inte förstår men som verkar mycket rolig för barnen. De fortsätter att skratta och tjuta och försöka lyssna med stetoskopet på olika valda platser. Efter ett tag kommer förskolläraren in och avbryter ”Nu får ni sluta skrika tjejer, ni kan börja städa istället, det är snart lunch.”

Barnen relaterar i leken till regler som de troligen fått med sig hemifrån. Sara säger att Emma måste vara still när blöjan ska bytas, med en sträng röst som tyder på att detta är viktigt. Vygotskij hävdar att sociala regler övas genom lek som denna, där de i leken konkretiserar regler som finns i deras vardag (Welén 2009). Det sociala samspelet är enligt Vygotskij viktigt för barnets utveckling. De formar sitt eget beteende samtidigt som de minns och upprepar andras. Sara kliver även ur sin lekroll när hon talar om att hon nu ska vara doktor i stället för mamma (ibid). Att kunna byta perspektiv och skilja på gränsen mellan lek och verklighet kallas för metakommunikation och begreppet myntades av Gregory Bateson. Han talade även om en leksignal, som signalerar till andra när det är på låtsas. Leksignalen är kulturellt överförd och det lär sig barnen genom social samvaro (ibid)
Sara har troligen fått med sig erfarenheter om hur det ska gå till när en mamma ska byta blöja och hur det går till hos doktorn från vardagliga situationer ur hennes liv. Mikael Jensen skriver i boken ”Leka för att lära” om begreppet transfer. Kort förklarat innebär transfer att en individ har lärt sig någonting i en situation och sen kan upprepa detta i en annan situation (Jensen 2009). För låtsaslek är transfer helt nödvändig eftersom låtsaslek är en slags modifierad upprepning av någonting barnen har erfarit (ibid). Ju yngre barnen är desto fler saker påverkar möjligheten till transfer och man skiljer på nära och avlägsen transfer. I en nära transfer är de båda situationerna så lika varandra som möjligt, det är kort tid mellan upprepningarna, och individen känner sig trygg med människorna omkring sig. I en avlägsen transfer behöver inte situationen vara allt för lik för att transfer ska ske. De låtsaslekar som barnen i mitt exempel leker bygger troligen på handlingar som barnen sett andra vuxna göra. (ibid)
Det som händer på slutet, när Emma vill att Sara ska lyssna i hennes rumpa med stetoskopet och barnen bryter ut i ett ohämmat skratt relaterar jag till Bakhtin och Gadamer som står för en annan syn i lekteorin än den vi ser som relaterar till utvecklingspsykologin.

Både Bakhtins teori om leken som karneval och Gadamers teori om leken som fest, och som någonting som bara händer, har enligt Øksnes (2011) sina rötter i Friedrich Nietzsches dikotomi om den apolloniska och dionysiska leken. Apollon representerar här ordning och självdisciplin och Dionysos den irrationella människan, sensualitet och berusning. Nietzsche menar att människan i leken har möjlighet att vara fullständigt irrationell och visar på det lekande barnet som kastar sina leksaker och förstör och börjar om på nytt, utan ånger och med glädje. Dionysiska fester släpper enligt Nietzsche lös naturliga, primitiva instinkter och innefattar både sensualitet och fasansfullhet, människan låter sig berusas av världen i stället för att behärska den. Enligt Øksnes (2011) handlar det här förhållningsättet om att ta avstånd från erkännandet av lekens värde i utveckling och lärande och istället värdesätta leken för det motsatta. Det är se bortom orsakerna varför barn ska leka och istället fokusera på barns erfarenheter av lek. Leken är någonting som bara händer och inte kan knytas till pedagogiska mål som bestämts på förhand (ibid).
Mikhail Bakhtin är en filosof som pratade om lekens karaktär som en karneval, en fest som finns för festens egen skull och inte för att den är utvecklande eller lärande (Øksnes 2011).
Bakhtin relaterar begreppet karneval till medeltidens karnevaler som var ett slags avbrott från det officiella livet, där människorna kunde slappna av och släppa fram andra sidor av sig själva. Under karnevalen sattes regler och normer ur spel och auktoriteter förlöjligades och man hyllade det groteska och övernaturliga. Karnevalen blev ett tillfälligt befriande från normer, regler och förbud. Barns karnevaliska lek kan förstås som ett slags motstånd till de sociala regler och normer som finns, exempelvis på skolan. de bryter mot reglerna genom att skämta, svära, och härma lärare på ett retfullt sätt (ibid). Karnevalen är som en demonstration att vissa sociala regler är besvärliga eller kan göras narr av, som en slags kritik mot dem. Skrattet som kommer i karnevaliska situationer är alltid spontant, de går inte att planera för, barnen uppslukas av aktiviteten och kan inte styra leken i en viss riktning (ibid).

Gadamer hävdar att vi i leken hamnar i situationer som vi inte alltid har kontroll över, han relaterar de här situationerna till begreppet fest, precis som Bakhtin använder sig av ordet karneval (Øksnes 2011). Han menar också att leken har sitt eget väsen, det är någonting som vi dras in i. Festen äger bara rum om deltagarna är där och firar i glad och uppsluppen sinnesstämning. Gadamer poängterar att vi måste ha varit där och deltagit för att förstå vad som är så lockande, leken existerar inte utan att någon leker, men han påpekar att leken inte bestäms av dem som är där. Han menar att leken inte är en aktivitet som människor råder över utan något som de dras in i. Gadamer lyfter fram att det är i sådana tillfällen som barnen glömmer sig själva, de glömmer tiden, de glömmer regler och normer och dras med fullständigt i leken. De som inte hänger sig åt leken kallar Gadamer för lekförstörare (ibid).
Redan i antikens Grekland fanns det tankar om barns lek och lärande. Både Platon och Aristoteles hade tankar om barns lek och hur den var kopplad till lärande, men de ansåg inte att leken i sig självt var speciellt värdefull, leken värderades alltså utifrån vad som kunde komma ut av den i form av lärande och utveckling, men har enligt dem inget egenvärde (Øksnes 2011).

Platon hade tankar om att lek skulle utgöra grunden i all utbildning och detta grundade han på att människans inlärningsförmåga är bättre under lustfyllda och positiva förhållanden till skillnad från hot och tvång (Welén 2009). Aristoteles vidareutvecklade Platons och betonade att barnen skulle leka lekar som kunde motsvara sådant de skulle arbeta med som vuxna, leken skulle förbereda dem för arbetslivet. han påpekade även att interaktionen med andra människor var viktigt och att barnet genom kontakt med andra utvecklade sin personlighet (Welén 2009). Just kopplingarna till att leken är värdefull för barnets utveckling har hängt med till dagens västerländska tankar om lek som dominerar lekdiskursen idag och hänger starkt ihop med utvecklingspsykologin. Vi pratar dessutom om leken som uppenbart positiv idag och försöker styra barnen mot de lekar som vi vuxna kan finna mening med och som vi anser bidrar till utveckling och lärande (Øksnes 2011). Att barnen ska göra saker som vi vuxna tycker är meningsfullt syns ganska ofta i situationer där det finns barn. I min observation kan man se det på slutet när förskolläraren kommer in och barnen sitter på golvet med stetoskopet och tjuter av skratt. Hen ber dem att sluta skrika och städa i stället. Situationen går att tolka som att hen inte förstod vad barnen höll på med och ber dem göra någonting som hen tycker är meningsfullt istället, i det här fallet att städa.

Brian Sutton-Smiths (1997 refererad i Maria Øksnes, 2011) benämner leken som utveckling och pekar på problematiken med skillnaden i att barn leker, men vuxna har fritid. För barn är dessutom leken viktig för deras utveckling, men för vuxna är fritiden bara ett tidsfördriv. Sutton-Smith kritiserar idealiseringen av lek och anser att många av teorierna kring lek reflekterar vuxnas behov av kontroll och organisation (Øksnes 2011).  Brian Sutton-Smiths hävdar att när vi talar om lek som utveckling, beskriver vi den som rationell, skötsam och som någonting som kan styras åt en specifik riktning som de vuxna vill ha den (Ibid).  Den vilda, kaosartade Dionysiska leken är någonting som enligt Sutton Smith förnekas barnen i vårt moderna västvärldssamhälle (ibid).

Ingrid Pramling Samuelsson och Maj Asplund Carlsson anser att lek är det mest centrala i barns lärande, och de anser att lek och lärande är samma sak eftersom barnen lär sig nya saker hela tiden när de leker. Enligt Øksnes (2011) handlar boken Det lekande Barnet (2003) om förskolans roll att bidra till lärande hos barnen kring saker som matematik och språk. De skriver även om pedagogens kompetens, och att det är viktigt att kunna fånga barnets intentioner och anpassa den pedagogiska miljön kring intentionerna för att fånga och behålla barnens intresse. De poängterar även i boken att även om barn helst väljer att leka med andra barn under dessa förutsättningar så bidrar vuxna med viktiga saker till barnens lekvärld så som material, idéer och kunskaper som kan öka möjligheterna för barns lärande och utveckling (ibid).
I mitt exempel håller sig förskolläraren utanför och bidrar inte med någonting annat än sin närvaro, de är alltså inte aktivt engagerade i vad barnen gör, men det är inte någonting jag tycker är nödvändigt i den här situationen. Det handlar enligt författarna om att förskolläraren bör försöka hitta vilka förmågor och kunskaper som barnen kan utveckla i förhållande till det de håller på med och intresserar sig för just då. Detta kallar de för Utvecklingspedagogik, men Øksnes (2011) menar att hon inte kan se hur detta skiljer sig från den traditionella synen på tankarna kring lek som man finner i utvecklingspsykologin.


Förskollärarens strategier för att interaktivt stödja barn att leka.

Att leka innebär även att kommunicera, både genom språket, genom gester och med små subtila leksignaler, allt detta lär sig och utvecklar barnen när de leker med varandra.
Knutsdotter Olofsson (2009) påpekar att barn från andra språkmiljöer har lätt att lära sig språket när de leker, och speciellt om det finns vuxna med. Det påståendet hänvisar hon till en studie av Margareta Ödman (1991 refererad i Knutsdotter Olofsson, 2009) där invandrarbarn tillsammans med sina lärare lekte sig till språklig kompetens.
Vuxna kan vara med och stötta och förklara för dem som inte förstår så att leken inte fastnar och störs på grund av missförstånd (Knutsdotter Olofsson, 2009). Utöver detta kan förskolläraren se till att det finns tid för ostörd lek, att andra barn inte stör leken, och faktiskt själva delta i leken, men då på barnens villkor. Knutsdotter Olofsson (2009) menar att en vuxen som är med och leker, håller de sociala lekreglerna och stödjer leken blir populär bland barnen. Ibland räcker det med att förskolläraren är i närheten som en trygghet och därmed ett stöd för barnen i deras lekande (ibid)
Språket kan vara viktigt när det gäller barns möjlighet att få tillgång till lekar och för barn med annat modersmål än svenska kan förskolläraren vara ett särskilt stöd.
Genom att försöka få in barnet i fysiska lekar, där språket inte är viktigt för att förstå innebörden av leken, samt språkligt stötta barnet genom att se till att språket är knutet till meningsfulla sammanhang kan läraren främja språkets utveckling (skolverket 2013). Det är även bra om förskolläraren skaffar sig kunskaper om barnens olika modersmål och uppmuntrar barnen att tala andra språk.

Överallt läser vi om lek som viktig just för att den är ett pedagogiskt verktyg som kan hjälpa barnen att både utvecklas och lära sig nya saker. I Läroplanen kan vi läsa att leken är viktig för barns lärande och utveckling och att leken ska användas medvetet för att främja varje barns utveckling och lärande (Lpfö98, 2010). I Maria Øksnes bok “Lekens Flertydighet” tar hon upp alternativa teorier om hur barns lek kan förstås och att det finns ett värde i att förhålla sig till leken på andra sätt än det som vi främst får lära oss (Øksnes 2011).
För min del tycker jag att det perspektivet är viktig då vi vuxna ofta är snabba på att tolka det som inte är rationellt eller givande ur vårt perspektiv som någonting barnen inte borde hålla på med. Vi vuxna försöker styra in dem i det vi tycker är meningsfulla aktiviteter eftersom vi har lärt oss att lek ska vara givande antingen ur ett lärande perspektiv eller ett utvecklingspsykologiskt perspektiv.
De alternativa perspektiven som Øksnes (2011) presenterar i sin bok tycker jag är viktigt att ha i åtanke när vi vill stötta barnen i leken. Det innebär bland annat att vi inte avbryter eller försöker rikta leken bara för att vi inte uppfattar den som nyttig och funderar på hur och om vi låter barnen vara fria att leka vad de vill.

Barns möjligheter i fria leken.

När jag tänker på barns möjligheter i den fria leken börjar jag genast fundera på vad som menas med fri lek. Är det när barnen är fria att gå och leka vart de vill, som de gjorde innan förskolan fanns som Maria Øksnes (2011) skriver om. Eller pratar vi om den fria leken inom en institutionaliserad barndom där barnen är fria att välja vad de vill göra inom de vuxnas ramar? Jag upplever att möjligheterna som barnen har inom den fria leken ökar i en institution som är utformad för barn, under förutsättningen att den tar hänsyn till barnens önskningar och viljor och har de resurser som krävs för att kunna uppfylla barnens förväntningar.
Självklart finns det en enorm frihet i att kunna gå vart man vill och göra vad man vill och att ha hela världen som sin lekplats, men man saknar då också stödet och resurserna som faktiskt finns i en väl fungerande förskola. detta förutsätter förstås att skolan följer läroplanen där det står att miljön ska vara inbjudande, öppen och innehållsrik Verksamheten ska ta till vara och främja barnets intresse och främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet (Lpfö98, 2010).
I Ingrid Pramling Samuelssons och Maj Asplund Carlssons bok “Det lekande lärande barnet” (2003 refererad i Øksnes, 2011) skriver de att vuxna berikar barns lekvärld genom att bistå med idéer, material och färdigheter. I övrigt ska barnen själva få välja vad de vill leka. De menar att vuxna har samma roll i leken som i lärandet dvs att rikta barnens uppmärksamhet mot specifika objekt eller lärandeinnehåll (ibid).
Det är även viktigt att vi skapar en bra miljö för barnen så att de känner sig trygga med att leka och att vi inte ställer krav på att barnen ska prestera nånting i leken (Knutsdotter Olofsson 2009). Den fria leken ska bygga på barnens egna initiativ och idéer. Barnen blir genom det aktiva i sitt eget lekande och väntar inte på att bli sysselsatta (ibid).
Barn kan bli begränsade i den fria leken av faktiska fysiska gränser som vilka rum de får tillgång till, material och tider som ska hållas. de kan även bli begränsade i vilka förväntningar de tror att andra har på dem. Utöver specifika förväntningar, riktiga eller inbillade, från förskollärare kan även de rådande normerna begränsa barnen. Då är det både vuxnas och kamraters förväntningar på barnets beteende som påverkar hur det beter sig.  
En kille kanske inte vågar ta rollen som en prinsessa eller leka med dockor, och en liten flicka kanske inte vågar leka med bilarna eller som superhjälte om det råder starka könsnormer på förskolan.

I vilka avseenden kan dina egna synsätt och kunskaper som förskollärare utgöra möjligheter såväl som hinder för barns lek.

Personligen anser jag att mina kunskaper och mitt synsätt har allt att göra med vilka möjligheter och hinder barnen kan stöta på i sin lek. Mina kunskaper och mitt synsätt påverkar vad jag bidrar med till barngruppen. Är jag engagerad i barnen och vill ge dem så mycket inflytande jag bara kan kommer jag att ta reda på hur jag kan göra detta. Att skaffa sig kunskaper om hur man bäst utför sitt jobb i enighet med de styrdokument och den gemensamma värdegrunden som styrdokumenten vilar på är viktigt. Det är även viktigt att förstå varför.
I statens offentliga utredningar (SOU 2006:75) skriver de om svårigheten att hantera jämställdhetsuppdraget. Just att könsstrukturer i förskolan kan vara svåra att se. Just eftersom de speglar könsstrukturerna i samhället i stort, är man inte medveten om detta kan det vara mycket svårt att upptäcka dem och förhålla sig kritiskt till dessa strukturer (ibid). Får man däremot kunskap om strukturerna och hur de faktiskt påverkar och ger barn olika förutsättningar är de lättare att se och motverka.
Exempel på sådana strukturer kan vara att förskollärarna är mer tillåtande när pojkarna bryter regler än när flickorna gör det för att de förväntar sig att flickor ska kunna sköta sig, och har en uppfattning om att pojkar är stökiga bara på grund av att de är pojkar. För mig blir detta en självuppfyllande profetia. När vi tillåter pojkarna att vara mer stökiga och inte ta ansvar för sina handlingar kommer de att bli stökigare och skjuta ifrån sig ansvaret. Samma sak gäller flickorna, ställer vi krav på dem att de ska vara duktiga så kommer de i de flesta fall försöka vara det.
I läroplanen står det tydligt att vi ska jobba för att motverka traditionella könsroller, det står även  “Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter” (Lpfö98, 2010 s.6). Här tycker jag att det är viktigt som förskollärare att vara medveten och vara normkritisk och se till att materialet barnen har tillgång till i skolan representerar mångfald oavsett om det gäller kön, etnicitet eller  familjekonstellationer och inte låta egna förutfattade meningar hindra barnen från att till exempel testa könsöverskridande roller i leken. Det kan lätt hända om förskolläraren inte tycker att pojkar ska få ha klänning och smycken.

Hur vi planerar materialet och vilket material som finns tillgängligt på förskolan utgör också möjligheter eller hinder för barnen i leken. En studie från Malmö högskola (SOU 2006:75) pekar på att uppdelningen mellan flickors och pojkars leksaker är stora och att könsuppdelningen bara blir större ju äldre barnen blir. Detta är problematiskt eftersom det bidrar till att hålla isär flickor och pojkars lek (ibid) Jag tror att detta bidrar till att ytterligare förstärka könsrollerna.
Könsstrukturerna i samhället värderar i dag det typiskt manliga högre vilket gör att det som är förknippat med kvinnligt eller flickigt på en förskola, automatiskt kommer att ha ett lägre värde. Det är våra normer som styr dessa värderingar och här är det viktigt att förskollärare är medveten om dessa strukturer och jobbar för att få in material så som böcker med kompetenta starka flickor och känsliga mjuka pojkar för att jobba emot de traditionella könsrollerna. Nordberg (2005 refererad i SOU 2006:75) har skrivit en artikel där de frågat barn vad som är bäst att vara och där svaren pekade på att även flickor tycker att det är bättre att vara pojkar. Även Johansson och Pramling Samuelsson (2009) påpekar att det finns vissa lekar som kan bidra till att stärka stereotypa könsroller. De menar samtidigt att det kan ge upphov till just diskussioner om sådana könsroller. Det kräver dock en medvetenhet hos förskolläraren för att lyckas uppmärksamma barnen om denna problematik (ibid).








Referenslista

Jensen, M. (2009). Transfer: en nödvändighet för låtsaslek? I Jensen, M. & Harward, Å.(red.). Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur. Lund: Studentlitteratur

Johansson, E & Pramling Samuelsson, I. (2009). Kreativa lek- och lärandemiljöer i pedagogisk verksamhet. I Jensen, M. & Harward, Å.(red.). Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur. Lund: Studentlitteratur

Knutsdotter Olofsson, B. (2009). Vad lär barn när de leker. I Jensen, M. & Harward, Å.(red.). Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur. Lund: Studentlitteratur

Welén, T. (2009). Historiska perspektiv på lek. I Jensen, M. & Harward, Å.(red.). Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur. Lund: Studentlitteratur

Øksnes, M. (2011). Lekens flertydighet: om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber.

Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2013). Flera språk i förskolan: teori och praktik. Stockholm: Skolverket.

Statens offentliga utredningar, SOU 2006:75 (2006). Jämställdhet i förskolan Om betydelsen av jämställdhet och genus i förskolans pedagogiska arbete. Stockholm: Utbildningsdepartementet.