Bildskapande
verksamhet i förskolan från 1900-talet
I början av 1900-talet var Fröbelmetoden den metod som dominerade i
bildskapandet. Det var en styrd metod där barnen skulle rita av det läraren
gjorde och sedan upprepa vad läraren sa, för att på så sätt bli medvetna om vad
de gjorde (Bendroth
Karlsson, 1998). Ingen färg tilläts då fokus skulle ligga på formen.
Denna metod skilde sig från den grundläggande Fröbelfilosofin om att barn
skulle få skapa fritt från sin inneboende natur (Ibid). John Dewey från USA kom i början av
1900-talet med kritik mot denna metod i just för att den uteslöt barnens
personliga erfarenheter ur bildskapandet. Han menade att läraren skulle skapa
stimulerande förutsättningar för bildskapande och att de personliga erfarenheterna
barnen hade utanför förskolan även var viktiga (Ibid). Genom social interaktion
och aktivitet samt reflektion över det praktiska arbetet skulle barnet ta till
sig kunskaper (Ibid). Även i Sverige växte kritiken mot det fröbelinspirerade
bildskapandet i början av 1930 talet, och Alva Myrdal, inspirerad av Dewey,
startade en ny förskollärarutbildning som skulle bygga på vetenskaplig grund
genom den nya barnpsykologiska forskningen (Bendroth Karlsson, 1998). Under 1950- och
60-talet utvecklades barns skapandet till friare former som ett resultat av
detta, men det var fortfarande ändamålsenligt med fokus på att utveckla motorik
och teknisk kunskap mer än att skapa för att uttrycka sig själv eller bara för
glädjen i att skapa (ibid).
Bendroth Karlsson (1998) skriver vidare
att Herbert Read från England har varit en stark influens på
dagens bildskapande, dels genom kritiserande av en kunskapstradition som
prioriterade intellektet och försummade den känslomässiga och
personlighetsutvecklande sidorna hos barnet. Read menade enligt Bendroth Karlsson
(1998) att konsten var en väg till personlig harmoni men att det endast hade en
positiv effekt på den psykiska hälsan om barnet tillåts måla och rita i
enlighet med sin personlighet. Han poängterade även ömsesidighet i pedagogiska
relationer där läraren respekterar barnet (ibid).
I Sverige på 1950-talet fanns två starka influenser på bildskapandet i
förskolan idag. Carlo Derkert och Jan Thomaeus. Derkert var konstpedagog och
började med barnvisningar på Nationalmuseum i Stockholm, och senare även
barnverksamhet på Moderna museet (Bendroth Karlsson, 1998). Derkert lade stor vikt vid konstens
betydelse som en del av livet och att barns konstnärliga uttryck skulle
respekteras. Det var enligt honom viktigt att barnen fick skapa på sina egna
villkor (ibid). Jan Thomaeus var även han en förespråkare av Reads idéer om
bildskapande och han kritiserade lärare och folkbildare för att förmedla ett
bildskapande som inte stödjer det personliga bildskapandet. Thomaeus tog barnets
perspektiv och ifrågasatte vad det var som gjorde att vår medfödda lust att
experimentera, skapa och upptäcka verkade försvinna (ibid).
Under 1950-talet började det bli viktigare att barnen fick uttrycka sin
personlighet genom bildskapande än att skapa fina bilder (Bendroth Karlsson, 1998). I slutet av 1960-talet kom Levande verkstad, ett utbildningskoncept som
ville ge en grundläggande kunskap och utveckla hela människan. Bendroth Karlsson (1998) skriver att förståelse för varför man gjorde någonting var lika viktigt som
hur. Eleverna fick lära sig olika tekniker och lära känna många olika
material att kunna uttrycka sig med. Diskussion och reflektion i grupp var även
det viktigt, för att utvecklas (ibid).
Reggio Emilia presenterades i Sverige i början av 1980 talet och har haft
starkt intryck på den svenska pedagogiken idag, inte bara i bildskapande (Bendroth Karlsson, 1998). Enligt Reggio Emilias filosofi är miljön viktig, och barnen ska
stimuleras till känslighet och kreativitet. De får uppgifter av lärarna och
stöds sedan i processen och utvecklas genom utmanande frågor från lärarna. De
ska fostras till kritisk tänkande människor som även ser möjligheterna framåt
och med hjälp av dokumentation ska lärarna lära sig att förstå hur barnen
tänker och lär. Utifrån det kan lärarna ge barnen stimulerande och problem och
redskap att uttrycka sina tankar och upplevelser med, och då inte bara verbalt
utan även i bild och drama (ibid). Även idéerna om temaarbete i grupp kommer i från Reggio Emilias filosofi,
som vi ofta ser i förskolorna idag.
Varför bildskapande aktiviteter i förskolan?
Bildskapande i förskolan idag är inte längre en metod för att skapa vackra
idealiska bilder eller att lära barnen om finkultur som det en gång var. Idag
ligger vikten vid andra saker. Bild kan till exempel användas som ett
hjälpmedel för utvecklande även i andra områden och som ett estetiskt
uttryckande (Änggård 2006). Bildskapande anses som utvecklande för barn, även
om barn inte skapar bilder för att utvecklas (ibid).
Att rita människofigurer anses som viktigt i förskolan av flera
anledningar, Ofta handlar det om jaguppfattning, begreppsbildning och
kommunikation. Tanken med att rita människofigurer är att barnen får jobba med
alla dessa saker samtidigt genom att deras identitet ska stärkas när de får
tala om sig själva och sin familj. Begreppsbildningen kommer till exempel när
barnen och lärarna pratar om olika delar på figuren (Änggård 2006). Kommunikationen kommer genom att barnen och lärarna kommunicerar kring
bilderna som skapats. Genom att samtala med andra kring bilderna utvecklas även
förmågan att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar, berätta
och uttrycka tankar och ställa frågor.
“Read menar att drivkraften bakom barns bildskapande är ett subjektivt
behov av att få uttrycka sig” (Änggård 2006 s.154). Om man ser på barns
bildskapande med det i tanke kan man förstå att det även är viktigt för barnet
att få prata och berätta om sin bild, det är även viktigt för att lärarna ska
få förståelse för barnets tankar. Änggård (2006) skriver även att ge barnet
möjlighet att berätta om sin bild ger det även möjlighet att reflektera och
hitta alternativa tolkningar. genom detta får de även använda sig av egna ord,
dela med sig och känna sig sedda. Det stärker barnet i tankarna att få säga dem
högt (ibid).
Bildskapande har enligt Änggård (2006) en social funktion, genom att skapa
bilder som liknar varandras talar barnen om vem man vill höra samman med. Vissa
barn kämpar hårt för att lära sig att rita vissa saker som är kopplade till en
specifik gemenskap för att få tillträde till den sociala gemenskapen i den
gruppen (Ibid). På samma sätt som barnen grupperar sig genom att rita specifika
saker kan de även ta avstånd från grupper genom att ta avstånd från det de
ritar, vilket är särskilt vanligt mellan könen. Att ta avstånd från det
motsatta könet kan även vara ett sätt att stärka sin egna könsidentitet (ibid).
Braxell (2010) skriver att barn kan förmedla sina tankar med bilder långt
innan de kan prata, och eftersom utvecklingspotentialen är så stor i
förskoleåldern bör barnen få möjlighet att utveckla sitt bildspråk tidigt för
att kunna uttrycka sig i bild. Braxell menar även att
förskolan har en bra möjlighet att låta barnen möta mycket olika material
vilket ger dem fler möjligheter att uttrycka sig. Förskolan har även möjlighet
att ge dem erfarenheter och upplevelser vilket i sin tur ger barnen större
möjligheter till kreativitet och problemlösning (ibid).
När vi
pratar om bildskapande som utvecklande i även andra ämnen så mer vi ofta saker
som kommunikation, samarbete, identitetskänsla, det
verbala språket, även koordination och motorik samt matematiska begrepp
(Braxell 2010). Många av de här sakerna ingår i strävansmålen i Lpfö98. Braxell
(2010) menar dock att vi ska vara försiktiga med att använda bildskapande som
ett medel för att uppfylla andra mål. Skapandeprocessen ska inte behöva bli
lidande för att nå mål som någon annan satt upp, i detta fallet läraren.
Braxell menar att barnens inneboende drivkraft att lära sig gör att barnen
kommer att lära sig ändå, så länge de har en bra miljö och ett bra bemötande
från lärarna. Även den här aspekten av bildskapande nämns i Lpfö98, där ett av
strävansmålen är att barn ska utveckla sin förmåga att förmedla sig med hjälp
av de olika estetiska ämnena, däribland bild (Skolverket 2016).
Bildskapande kan enligt Braxell (2010) även användas
för att bearbeta känslor som sorg eller stor glädje. Detta synsätt stämmer
överens med den emancipatoriska aspekten av konst som både Read, Derkert och
Thomaeus förespråkade (Bendroth Karlsson
1998).
Änggård (2006) skriver att mallar enligt Read inte ska användas i
bildskapande då det kan hämmas barnens självuttryck. Men hon nämner även själv
att det hjälpa barnen att skapa någonting som de
själva tycker är fint, som de kan känna sig nöjda och glada över, och det är
beroende på sammanhang, viktigare än att det inre skapandet ska uttryckas
(Ibid). Om det till exempel är någonting som ska vara till rekvisita för en lek
så är det leken som är det centrala för bildskapandet och inte hur att
bildskapandet sker. Även målarböcker kan vara skönt att måla i om man vill
umgås avslappnat med sina vänner kring målarbordet, då det sociala i
bildskapandet är centralt och inte själva bildskapandet. Jag tycker att det är
viktigt att de här alternativen finns i förskolan och att kraven på
bildskapande inte alltid behöver vara att det ska bli ett resultat. Även en del
vuxna finner ro i att få färglägga bilder utan några större krav på teknisk
eller konstnärlig skicklighet. Här kan man se bildskapandet som medel för
någonting annat – avslappning.
Bemötande av barns bilder
Det är inte
ovanligt att vi vuxna frågar barnen vad de har ritat. Vi frågar vad bilderna
föreställer, vem som ska få den, och berömmer dem för att bilderna är fina.
Detta gör vi med all välmening för att vi vill få barnen att berätta om sina
bilder, visa vårat intresse och få barnen att känna sig uppmärksammade och
sedda. Men genom att fråga vad någonting föreställer kan ge barnen
uppfattningen om att det är viktigt att bilderna de gör faktiskt föreställer
någonting. På samma sätt skriver Braxell (2010) att
frågan ”Vem är det till?” signalerar till barnet att teckningen är en produkt
som ska ges bort. Närt vi istället ställer mer öppna frågor till barnen om
deras bilder eller berättar hur vi känner när vi ser på bilden, till exempel
att färgerna är spännande och gör oss glada, så talar vi samtidigt om för
barnen att de faktiskt kan kommunicera med sina bilder (Braxell 2010). Att
be ett barn berätta om sin bild istället för att fråga vad den föreställer kan
frammana en hel historia istället för att vi riskerar att få ett kort osäkert
svar, om barnet inte alls menat att rita någonting föreställande.
Det är även
viktigt att barnen får känna att de äger sin bild, att vi vuxna inte
kommenterar eller kritiserar bilderna från vårat egna perspektiv. Det är nog
lätt att tänka att en bild kanske ska föreställa någonting speciellt när man
ser den och vill hjälpa barnen att göra ”rätt” enligt sin egen förväntan, men
vad det säger till barnen är att någon annan bestämmer hur deras bild ska se ut
(Braxell 2010).
Många gånger målar inte barn bilder för at göra någonting fint utan för att
berätta någonting (Braxell 2010). När
lärare berömmer barns bilder uttrycker Braxell (2010) att det kan skapa en
kultur i förskolan där det blir viktigt att jämföra bilder för att se vem som
har gjort den finaste. Vad som är fint är väldigt subjektivt, men i en sådan
här skapar inte barnen längre för skapandets skull utan för att uppnå ett
sekundärt mål, att få beröm och bekräftelse. Det blir viktigt att andra tycker
att bilden är fin, och bildskapandet blir inte längre prestigelöst och
processinriktat. Resultatet är det viktiga.
Att kommentera barnens prestationer, i det här fallet bildskapande, kan
göras på olika sätt. Antingen recenserar vi dem, vi lägger en bedömning i det,
även när vi säger att det är bra, fint, eller att barnet har varit duktigt. Men
det indikerar samtidigt att det finns en motsats. Att det kan bli dåligt, fult
eller misslyckat. Eller så kan vi prata med barnen om deras upplevelser och
tankar om prestationen. Be barnen berätta om tankarna och upplevelsen bakom
bilden och bildskapandet, för det var ju det som var viktigt, inte resultatet.
Det är
viktigt med ett tillåtande klimat och att vi respekterar allas sätt att skapa
bilder på. En blomma kan inte bara se ut på ett sätt. Även om den inte ser ut
som jag har förväntat mig så är det fortfarande en blomma om barnet säger att
hen har ritat en blomma. Det tycker jag är viktigt att komma ihåg.
Litteratur:
Bendroth Karlsson, M.
(1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur
Braxell, S. (2010). Skapande barn: att arbeta med
bild i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Änggård, E. (2006). Barn
skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Sverige. Skolverket (2016). Läroplan
för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket.
Tack för din text! Bra redovisat! Fint och utförligt berättat med bra kopplingar till litteraturen! Bra genomgång av (bild)pedagogiska teorier mm! Du återberättar på ett sätt som ger läsaren en bra översikt och tydligt sammanhang! Fint och lagom detaljerat beskrivet ang de olika teorierna! Vidare i texten lyfter du bl. a olika positiva effekter av bildskapande i skolan. Du nämner bl. a att barns/elevers förmåga att kommunicera utvecklas. Fint och relevant beskrivet kring bildskapandets sociala och identitetsskapande funktioner. Intressant och tänkvärt att du tar upp arbetet med mallar inom bildskapande. Bra att poängtera att det finns situationer där mallar fungerar och uppfyller ett bra syfte.
Fint och tydligt förklarat och resonerat kring bemötandet av barns bilder. Bra redovisat ang de konsekvenser/effekter som följer av olika sorters bemötande. Att bemöta bilder, barns eller vuxnas, är inte alltid lätt. Det är, som det framgår i din text, mycket att tänka på innan man ger en kommentar. Ibland är det även det man inte säger som har stor betydelse. Bra språk mestadels och fint jobb med referenser i din text! Korrekturläs dock gärna din text efter stavfel mm.